Annons:

DEBATT: Skrota nuvarande laddstöd – satsa i stället på elbilarna

Foto: MostPhotos

DEBATT: Skrota nuvarande laddstöd – satsa i stället på elbilarna

Skrota det generella stödet till publik laddning av elbilar. Det som behövs är i stället ett ambitiöst mål för antalet elbilar på vägarna år 2030, en tydlig plan för att nå målet och ett blocköverskridande löfte från partierna att hålla fast vid linjen, skriver Joachim Nordin från Skellefteå Kraft och Karin Eriksson från OKQ8.

Annons:

Under 2021 och 2022 ökade antalet elbilar i Kalmar län med 83 respektive 107 procent. Det bidrog till omfattande investeringar i laddinfrastruktur. När stödet till elbilar över en natt rycktes bort hösten 2022 skapades stor osäkerhet och förra året var ökningen i Kalmar län nere i 16 procent. Det visar statistik från PowerCircle.

Regeringen har nyligen aviserat ett nytt, smalare elbilsstöd, men det förväntas införas först under 2026. Det nya stödet är dessutom beroende av att Sverige får medel från EU:s sociala fond, som enligt planen ska bekosta 75 procent av stödet.

*

Parallellt med detta gav regeringen i höstas Energimyndigheten i uppdrag att effektivisera stödet till utbyggnad av laddinfrastruktur för elbilar. Det är bra att man vill rensa i djungeln av stödformer och se över var stödet verkligen behövs. Det generella stödet till publik laddning av personbilar menar vi kan skrotas redan i dag.

Vi på Skellefteå Kraft och OKQ8 arbetar tillsammans för att bidra till en fungerande laddinfrastruktur. I Kalmar län har vi installerat våra första fyra snabbladdningsstationer. Nu fördjupar vi samarbetet och i slutet av 2026 kommer vi ha snabbladdare på alla OKQ8:s bemannande stationer i länet.

Även om få laddstationer är omedelbart lönsamma, kan vi som långsiktiga aktörer investera så länge vi är övertygande om att antalet elbilar på vägarna ökar tillräckligt snabbt. En del av stödet till laddinfrastruktur skulle därför göra mer nytta om det i stället används för att främja elbilar.

*

Det som också behövs är ett stabilt och förutsägbart regelverk som ger oss och andra aktörer förutsättningar att fortsätta göra stora investeringar i laddinfrastrukturen.

Vi vill därför se ett ambitiöst mål för antalet elbilar på vägarna år 2030, en tydlig plan för att nå målet och ett löfte från både regeringspartierna och oppositionen om att hålla fast vid denna linje. Målet bör även inkludera en geografisk fördelning, så att det vid behov kan genomföras riktade insatser för att säkerställa att elektrifieringen når hela landet.

Det är först när elbilarna rullar ut på vägarna som klimatnyttan skapas. Det är också då som bilägare i Kalmar län kan glädjas åt låga milkostnader och slippa känna oro för framtida priser på bensin och diesel. I länets tätorter innebär det dessutom att luftkvaliteten blir bättre.

Regeringen och oppositionen bör nu lägga prestigen åt sidan och gemensamt enas om en färdplan för att få ut fler elbilar på vägarna. Utan detta kommer omställningen inte att ske i den takt som krävs.

Joachim Nordin, vd för Skellefteå Kraft
Karin Eriksson, vd för OKQ8

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt