Tröskeln ska vara låg, menar Johan Albertsson på beroendeenheten, för att söka hjälp. Bilden är en genrebild.
Foto: MostPhotos
En jourtelefon som den som har frågor eller vill ha stöd och råd kring beroendeproblematik kan vända sig till har funnits länge i kommunen. Dock har jourtelefonen bara gått att ringa några timmar en dag i veckan. För att sänka trösklarna något och göra det enklare att be om hjälp utökar beroendeenheten nu utökat telefonjourtiderna.
– Man kan ringa dels som anhörig, eller så kan man ringa om man upplever att man är i ett beroende, då kan man få hjälp och stöttning. Vi vet någonstans att det finns ett stort behov, men många har ett motstånd och tycker det är skrämmande att be om hjälp. Det är lite tabu tyvärr, och det är just därför det ska vara enkelt och en låg tröskel. Man kan ställa vilka typer av frågor som helst, stort och smått. Kan vi inte hjälpa till så kan vi ofta vägleda till vart de bör komma, säger Johan Albertsson.
I Vimmerby handlar de flesta samtalen om alkohol- och drogberoende, men även personer med spelmissbruk och andra beroenden kan söka hjälp och få stöttning och råd.
Jourtelefonen även till för anhöriga
För anhöriga till en person med beroendeproblematik kan det vara minst lika viktigt att få stöd och råd menar Johan Albertsson och uppmuntrar även anhöriga att höra av sig till jourtelefonen.
– Ofta far man illa i den här sjukdomen som anhörig. Man mår ungefär som den som har problemet och är så upptagen av hur den lever att man slutar att ta hand om sig själv. Man kan ringa hit och få tips och råd om hur man kan förhålla sig till den som är sjuk. Kanske lära sig att säga nej till den anhöriga efter att ha sagt väldigt mycket ja. För man får säga nej, menar Johan Albertsson.