Annons:

  • Vimmerby bildemontering är bäst i Sverige på att återvinna elbilar

    Christian Johansson framför en kvaddad Tesla på Vimmerby bildemontering. Foto: Privat

  • Vimmerby bildemontering är bäst i Sverige på att återvinna elbilar

    Demonterat högvoltsbatteri från en Tesla Model S. Foto: Privat

  • Vimmerby bildemontering är bäst i Sverige på att återvinna elbilar

    Bakaxel med elmotor från en Tesla Model S. Foto: Privat

Vimmerby bildemontering är bäst i Sverige på att återvinna elbilar

Tack vare Vimmerby bildemonterings tidiga intresse för Tesla är man nu i absolut framkant vad gäller demontering och återvinning av elbilar. Enligt förra ägaren Christian Johansson finns enorma möjligheter på området.

Annons:

Vimmerby bildemontering är bäst i landet på att ta hand om uttjänta elbilar, både vad gäller hantering och teknologi. Förklaringen är att man började plocka isär Tesla redan för sex år sedan.

– Vi förstod det här i ett väldigt tidigit skede. En elbil är helt annorlunda jämfört med en dinosuariebil, säger Christian Johansson. 

"Dinosauriebil" är Christian Johanssons ord för fossilbilar, alltså bilar som drivs med bensin eller diesel. Liknelsen syftar dels till att bilar som går på fossila drivmedel tillhör gamla tider, men också till att de snart är utdöda, menar Johansson:

– Jag förstod ganska tidigt att marknaden svänger om, det var därför jag började jobba med Tesla. Under resans gång vaknade övriga världen till liv och började också satsa.

Inget facit

Eftersom elbilar var tämligen nya för sex år sedan och inget facit fanns för hur man hanterar krockade elbilar blev Christian Johansson och hans kollegor tvungna att skriva sin egen lärobok. En sak man snabbt konstaterade var hur mycket enklare elbilar är än konventionella dito.

– En dinosauriebil har idag mellan 7000 och 9000 meter kablar, en Tesla har runt 1500 meter. Tesla har bara tre styrenheter medan tex. en Volvo eller en Merca har mellan 50 och 70.

Tack vare den enklare strukturen kräver en elbil nära nog ingen service och Tesla visade sig vara smidig att både köra och ta hand om. Men när den krockade uppstod problem:

– Företaget Tesla är som ett musselskal så därifrån fick vi ingen information om hur man skulle hantera krockade fordon. Dessutom förekommer risker när en elbil har krockat, tex. om man petar på kablarna. Riskerna är visserligen betydligt mindre än vad media ger sken av, men fortfarande viktiga att ta på allvar.

Det har höjts röster om farorna med brinnande elbilar?

– Okunskapen är ganska stor och den mediala bilden har bidragit till att skrämma upp folk. Vid brand i ett litiumbatteri bildas väteflorid men det gör det i all typ av brand, alltså även om en dinosuarierbil brinner. Problematiken med brand i en elbil är om batteriet har hög laddning för då blir det svårsläckt. Men nu börjar det komma släckmedel för detta och jag är övertygad om att vi inom ett år kommer ha betydligt bättre teknik för att hantera detta.

Exempel på metoder som utvecklades på Vimmerby bildemontering är att man började övervaka  omhändertagna bilar med värmekameror och köra mätningsprocedurer innan batteriet avlägsnades.

– Sen jobbar vi med att få ut batterimoduler, vi har ett annorlunda tänk.

Återvinning och utveckling

Ett batteri från en krockad elbil är en värdefull resurs, menar Christian Johansson.

– Vi vill att batterierna ska återanvändas. Tar vi ut ett 100 kw-batteri passar det tex. ett företag med solceller på taket. Just det här med återanvändning av fordonsbatterier kommer vara det som gäller i framtiden: alltifrån att lagra egenproducerad el i sommarstugan till att driva båtar och fungera som reservenergi för datorföretag.

En annan typ av återvinning är att tillverkaren köper tillbaka batterier för att få tag i material som batteriet är tillverkat av, menar Johansson.

– Idag kan vi få in ett batteri som innehåller tre procent kobolt, men de batterier som tillverkas idag innehåller bara en procent kobolt. På ett gammalt batteri går alltså tre nya. Det finns redan recyclingsystem för detta och det dyker upp fler aktörer på marknaden hela tiden.

Hela elbilsmarknaden genomgår just nu en explosionsartad utveckling och genom Vimmerby bildemonterings nya ägare sprids kunskapen om hur man hanterar krockade elbilar över hela landet.

– Jag ser fram emot var vi står om tre – fem år. När vi åker hundra mil utan att behöva ladda, då har vi nått en brytpunkt för hur bra en elbil behöver vara.

Annons:

Henrik Nestor

henrik@henriknestor.com

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt