Det blir inga höghastighetståg i Sverige efter maktskiftet.
Foto: Bildbyrån
Det var under måndagen som SD, M, KD och L – som numera samlar majoritet i riksdagen – lämnade in förslaget om att stoppa de länge planerade höghastighetsbanorna mellan Göteborg-Stockholm och Malmö-Stockholm.
– Det här är ett tydligt besked om infrastrukturpolitiken en moderatledd regering kommer att driva och en stor förändring jämfört med politiken som den avgående S-regeringen har drivit: från en landsbygdsfientlig och samhällsekonomiskt oansvarig prioritering till prioriteringar som möjliggör utveckling och upprustning i hela landet, säger Marie Nicholson (M), riksdagsledamot i ett pressmeddelande.
"Goda nyheter för Kalmar län"
Moderaterna tror att beskedet kommer att gynna Kalmar län. Höghastighetsbanorna beräknas kosta 350 miljarder kronor – och dess nytta för klimatet är omtvistad bland expeter.
– Det är goda nyheter för Kalmar län som nu har större chans att få ökade och tidigeralagda satsningar på länets vägar och järnvägar som är i stort behov av upprustning. Organisationen OECD pekar ut statusen på infrastrukturen i länet som ”en hämsko för utveckling” och sambandet mellan tillväxt och infrastruktursatsningar är tydligt, säger Pär-Gustav Johansson (M), vice ordförande i Regionala utvecklingsnämnden.
Att det automatiskt regnar ned några pengar över infrastrukturen i Kalmar län på grund av detta är förstås en önskedröm. Faktum är att politiker från Kalmar län haft unikt svårt att få länet prioriterat när pengarna ska fördelas.
– Nu är det viktigt att alla politiker i Kalmar län krokar arm under Region Kalmar läns ledning så att vi så tidigt som möjligt i mandatperioden kan få till en direkt dialog med den tillträdande regeringen om en rejäl upprustning av infrastrukturen i Kalmar län, säger Pär-Gustav Johansson (M).