Annons:

  • Här växer sommarens stora satsning fram – hör vd:n berätta

    Febrilt arbete pågår i Mattisborgen inför öppningen den 17 maj. Vd:n Joacim Johansson på bild. Foto: Simon Henriksson

  • Här växer sommarens stora satsning fram – hör vd:n berätta
  • Här växer sommarens stora satsning fram – hör vd:n berätta

    Mycket kommer vara inspirerat från den nya Netflix-serien om Ronja.

  • Här växer sommarens stora satsning fram – hör vd:n berätta

    ALV:s vd Joacim Johansson berättar om satsningen.

Här växer sommarens stora satsning fram – hör vd:n berätta

Sommarens stora satsning för barn på Astrid Lindgrens Värld är på Ronja Rövardotter. Med tanke på den nyss släppta Netflix-serien är det inte särskilt konstigt.
– Det ska bli spännande att öppna dörrarna den 17 maj, säger ALV:s vd Joacim Johansson.

Annons:

Knappt en månad återstår innan Astrid Lindgrens Värld öppnar årets säsong. Norges nationaldag, 17 maj, är det dags för premiär och den största satsningen vad gäller miljöer i sommar är förstås den på Ronja Rövardotter. 

I januari fanns viss oro över tiden för att hinna bli klart, men efter det har allt flutit på och det kommer vara klart till öppningen.

– Nu ligger vi bra till tidsmässigt. Det var lite ansträngt efter nyår, men vi har kunnat arbeta oss ikapp och det har jobbats hårt, säger Joacim Johansson, vd för ALV.

Det som kommer hända med miljön, som är från 2011, är en fördubbling av antalet publikplatser vid Mattisborgen. 

– Den nya gradängen ska ta in 1 200 personer jämfört med 600 tidigare. Det ska bli ett helt annat förstaintryck här och vägarna till Mattisborgen ser lite annorlunda ut. Vi har tagit inspiration från den nya tv-serien som hade premiär på Netflix i påskas. Det ska vara lite igenkänning för den som har sett serien. 

Så stor är budgeten

Det mesta har gjorts om förutom själva Mattisborgen. Bland annat blir det totalt tre olika ingångar.

– Vi känner att det här kommer betyda mycket och vi är supernöjda med hur resultatet blir och uttrycket på hela miljön. Det ska bli spännande att öppna dörrarna nu den 17 maj. 

Investeringen ligger på 30 miljoner kronor. 

– Budgeten är satt till 30 miljoner och vi kommer hålla det ganska precis. Vi har byggt en toalett under gradängen. Givetvis hade det varit billigare att fylla det med massor, men toaletter kan man aldrig få för mycket av. 

Serien kan bli draghjälp

Joacim Johansson tror att den nya serien kan hjälpa till i marknadsföringen med att öka intresset för Ronja Rövardotter i sommar. 

– Exakt hur mycket det ger är svårt att bedöma, men vi tror att det påverkar positivt. Det vi ser nu är att vi har drygt tio procent bättre bokningsläge på boendet än vid samma tid ifjol. Vi har inget dåligt läge heller, men det är fler saker som påverkar det. Den nya Ronja-serien är en del, kronkursen absolut en annan och det kommer vara hyfsat prisvärt för utländska gäster att komma hit. Kanske någon extra stannar hemma i Sverige. 

Tror ni på över en halv miljon besökare i sommar?

– Vi hoppas på det verkligen. Det är målbilden vi har. Vi hade 485 000 besökare här och 38 000 på Näs förra året, så med lite mer normalt sommarväder tror vi verkligen på det. Första veckan i augusti regnade i princip helt bort förra året. Det var egentligen bara maj och juni som var bra förra året. 

HÄR nedan kan du se en videointervju med Joacim Johansson om Ronja-satsningen.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt