Annons:

SANERING INLEDD EFTER INVASION AV LIKMASKAR I LÄGENHET

Hyresvärden Akka Egendom ger nu sin syn på att likmaskar har påträffats i en familjs lägenhet i Gunnebo. Familjens lägenhet sanerades i går (söndag) och ytterligare saneringsåtgärder väntar eftersom man under måndagen fick tillträde till lägenheten där den döda kroppen anträffades. Foto: Privat

SANERING INLEDD EFTER INVASION AV LIKMASKAR I LÄGENHET

Likmaskar har invaderat en familjs lägenhet i Gunnebo till följd av att en person hittades död i grannlägenheten i fredags. Hyresvärden Akka Egendom ger nu sin syn på vad som har hänt och hur man ska komma till rätta med problemet.  
– Det är naturligtvis tråkigt att det har inträffat, säger Anna Broman, fastighetschef på Akka Egendom. 

Annons:

Vår tidning rapporterade under helgen om att en stor mängd likmaskar hade påträffats i en familjs lägenhet i Gunnebo i Västerviks kommun. 

"Jag själv vill inte gå in i lägenheten, men de skickar videos och bilder som visar att hela köket är fullt med likmaskar och nu börjar de ta sig vidare till möbler, kläder och mat. Det finns småbarn i familjen och de vill varken äta eller vara hemma", säger en vän till den drabbade familjen.

Förvaltningen hittade grannen död

Hyresvärden Akka Egendom fick kännedom om skadedjursinvasionen i torsdags och tog tag i frågan. 

– Vi fick in en felanmälan i torsdags och skickade dit Anticimex som kom med uppmaningen till hyresvärden att de skulle städa upp och ta hand om soporna. Man sa att det kommer vara lösningen på problemet, säger Anna Broman. 

Det ingen visste då var att det låg en avliden person i lägenheten bredvid familjens lägenhet. 

– Hyresvärden fortsatte att skicka in felanmälningar på fredagen och var väldigt ihärdig. Den lokala förvaltningen började misstänka att det kanske var något med grannen som de försökte få kontakt med och som de inte fick kontakt med. De åkte ut till platsen och hittade en person avliden i grannlägenheten. Det blev ett stort pådrag med polis och ambulans, säger Anna Broman. 

Saneringsarbetet är igång

Det ledde till att det blev ett polisiärt ärende. Hyresvärden berättar att de tog kontakt med den drabbade familjen och hänvisade dem till försäkringsbolaget för att kunna hantera boendesituationen över helgen. 

– De blev uppmanade att kontakta sitt försäkringsbolag för att få tillgång till ersättningsboende över helgen. Förvaltningen var i kontakt med en saneringsfirma redan på fredagen. De hade kunnat komma in och påbörja sanering direkt, men de fick inte tillträde på grund av att det var ett polisiärt ärende. 

Saneringsfirman fick möjlighet till en omvänd sanering med start i går (söndag). 

– I normalfallet börjar man där källan är för att sedan gå vidare, men det har inte varit möjligt den här gången. Vi började med sanering av familjens lägenhet i går och saneringen är klar, men man har hittat ytterligare en död likmask i lägenheten. Det hänger ihop med att saneringen av grannlägenheten, där personen hittades avliden, inte hade påbörjats då. Vi har nu i dag fått tillträde till den lägenheten och saneringen påbörjas under dagen eller tidigt i morgon. 

"Låter kanske lite trubbigt"

Hyresvärden har under måndagen erbjudit den drabbade familjen en evakueringslägenhet under saneringstiden och familjen kommer kompenseras för de dagar som de inte har kunnat bo i lägenheten. 

Hur lång tid kommer saneringen ta?

– Det handlar kanske om en vecka innan saneringen av skadedjur är åtgärdad och då kan familjen flytta tillbaka till sin lägenhet. Vi vill naturligtvis att det ska bli gjort på ett så bra sätt som möjligt för den här familjen. Vi förstår att det är en obehaglig upplevelse och det är för alla inblandade. 

Ni som hyresvärd hade inte kunnat erbjuda en evakueringslägenhet till familjen redan i helgen?

– Vi kan inte släppa in en hyresgäst i en lägenhet som de inte hyr. Det är formalia som vi inte hade kunnat hantera så snabbt i och med att det saknas hyreskontrakt på lägenheten. Det låter kanske lite trubbigt, men det finns en lagstiftning som vi behöver förhålla oss till. 

"Se om vi hade kunnat agera på annat sätt"

Akka Egendom kommer titta över sina rutiner framöver. 

– Vi kommer naturligtvis titta på det och se om vi hade kunnat agera på annat sätt. Kan vi se över våra rutiner för att hjälpa våra boenden att det ska fungera smidigare och enklare så är det något som vi ska titta på. Händelsen är tråkig och jag hoppas att familjen nu känner att vi har hjälpt dem med deras boendesituation. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagensvimmerby.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt