Annons:

Vimmerby tas in i projekt – ska bli Sveriges mest spännande semestertrio

Vimmerby, Västervik och Visby ska tillsammans bli en stark semestertrio. Foto: Pressbild

Vimmerby tas in i projekt – ska bli Sveriges mest spännande semestertrio

För andra året satsar Destination Gotland på färjetrafik mellan Visby och Västervik. I år växlar också Destination Gotland och Västervik Framåt upp samarbetet – och nu tas Vimmerby in i sällskapet. Målet är att skapa Sveriges mest spännande semestertrio.

Annons:

Enligt ett pressmeddelande från trion är beröringspunkterna mellan de starka semesterorterna Visby, Västervik och Vimmerby många i och med att alla tre är ett starkt barnfamiljsalternativ och starkt natur- och kulturalternativ.

Det har funnits samarbeten mellan de tre destinationerna tidigare – men nu siktar man ännu högre. För att bli en attraktiv semesterregion skapar de tre en gemensam marknadsföringskampanj under gemensam flagg.

– Kombinationen är superintressant och vi har hittat en riktigt bra form för samverkan. Detta är något vi pratat om i flera år och äntligen är förutsättningarna på plats, för att ta ett rejält steg framåt, säger Peter Göransson, turistchef i Astrid Lindgrens Vimmerby.

"Makalöst vacker region"

Den gemensamma ambitionen är hög och målet är att locka fler besökare till de tre olika destinationerna. "Dagens lite nyckfulla och rastlösa turister får genom dessa tre redan starka profildestinationer en upplevelserik, varierad och makalöst vacker region i ett enda paket", står det i pressmeddelandet.

– Det här året är det viktigaste att vi får ihop storyn och det gemensamma greppet. Dessa tre destinationer är alla unika och starka reseanledningar var för sig. Lägger vi ihop dem smart så har vi chansen att inom några år skapa en spännande och stark besöksregion även tillsammans, som på sikt kan komma att bli ett oerhört konkurrenskraftigt alternativ i turistsverige och norra Europa, säger Karin Pettersson, tillförordnad marknadschef på Destination Gotland.

– Vi drar alla nytta av att gemensamt kommunicera våra starka och unika reseanledningar för att på sikt kunna se en ökning av besökare både i Sverige och i utlandet. Att destinationer från olika regioner kan gå samman på detta sätt i långsiktiga, strategiska samarbeten är också väldigt positivt och kan förhoppningsvis bana väg för fler, säger Monica Frisk, verksamhetsledare för Gotlands Förenade Besöksnäring.

"Blir navet"

Visby, Västervik och Vimmerby kommer att gå ut i en gemensam kampanj på den nationella och internationella marknaden.

– I Sverige satsar vi uteslutande digitalt där vi skapar en gemensam kampanjsajt som blir navet i vår kommunikation. Vi kommer jobba hårt med spridningen av sajten genom olika typer av digitala kampanjer. Med den internationella marknaden menar vi Tyskland och där satsar vi mer på traditionella medier i form av ett gemensamt tryckt material samt pressbearbetning, men även kanske en del sociala medier, säger Niklas Lind, marknadschef på Västervik Framåt.

Kampanjerna kommer att rulla igång under början av våren.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt