Annons:

Han släpper ny bok om mobbning: ”Barnen måste få slippa det helvetet”

Richard Mårtensson Adin och Cecilia Malm har skrivit boken tillsammans under 1,5 år tid. Foto: Niklas Lindh/Pressbild

Han släpper ny bok om mobbning: ”Barnen måste få slippa det helvetet”

Hur ska skolor egentligen agera när en elev utsätts för kränkningar eller trakasserier, och hur gör man det rättssäkert? Det är något som Västerviksbon och tidigare Vimmerbybon Richard Mårtensson Adin försöker göra enkelt och tydligt i en ny bok som han skrivit med advokaten Cecilia Malm.
– Vi måste skapa bättre förutsättningar för våra barn och ungdomar att slippa det helvete som mobbning innebär. Ingen ska behöva byta skola för att man blivit utsatt, säger han.

Annons:

Boken heter ”Kränkande behandling och trakasserier - Rättssäker utredningsmetodik för skola”. Den riktar sig till de som utbildar sig till lärare, rektorer och jurister, och kan även användas som en handbok för lärare och rektorer ute i praktiken.

– Vi ville göra en bok som på ett konkret och begripligt sätt visar hur man kan hantera alla typer av kränkningar rättssäkert, korrekt och tryggt. Genom att tillämpa den lagstiftning som finns kan man göra det mycket enklare för skolor att ta itu med mobbing och kränkningar innan det går för långt, säger Richard Mårtensson Adin. Han fortsätter:

– Jag har jobbat med såna här frågor i arbetslivet under många år, med utredningar av trakasserier och kränkningar, och jag brinner verkligen för de frågorna.

Ett systemfel

Boken, som släpptes i dagarna, är författarnas andra samarbete. Deras första bok behandlade kränkande särbehandling i arbetslivet. Men denna gång är fokus på skolan, där lagar som skollagen, diskrimineringslagen, arbetsmiljölagen och socialtjänstlagen hör ihop och korsar varandra. Richard, som är från Vimmerby, menar att skolan inte alltid tar det ansvar som de ska göra enligt lagen.

– Det här handlar inte om att peka ut någon person som gör fel, jag menar att det är ett systemfel. En lag blir bara bra om den är lätt att använda, och jag brinner för att göra lagstiftningen tillgänglig. Jag hoppas att läsaren kommer förstå vad som är en kränkning, när ska man utreda och hur man går till väga, vilka åtgärder krävs, när ska man anmäla till soc, och så vidare. Vi har försökt att verkligen bryta ner det här ordentligt. Det har varit svårt men också väldigt spännande.

Richard Mårtensson Adin växte upp i Vimmerby, bodde sedan många år i Falun innan han flyttade till Västervik för ungefär tre år sedan. Han var med och grundade företaget Human & Heart som specialiserar sig på just utredningar av kränkningar och trakasserier både på företag och i skolor. Där jobbar han nu som försäljningschef. Han är personalvetare i grunden och studerar nu även in en juristexamen.

– Jag har alltid varit engagerad i rättighetsfrågor. Jag växte upp i en socialt engagerad familj, mina föräldrar hade både uppdrag inom socialtjänsten och inom kriminalvården. Det har format mig hårt.

”Kan påverka en livet ut”

Han anser att man måste jobba aktivt med barn och unga för att kunna bygga ett samhälle där människor respekterar varandra.

– Skolan har ett viktigt uppdrag att utbilda givetvis, men det viktigaste tycker jag, som också står i skollagen, är att man ska fostra demokratiska medborgare. I en demokrati så är en av grundpelarna att vi är schyssta mot varandra.  Den som blivit utsatt för mobbning vet att det kan påverka en livet ut på flera olika plan.

Om en lärare får kännedom om att en elev är utsatt av någon form av kränkning eller trakasserier av en annan elev, oavsett om det hänt i eller utanför skolan, så ska man rapportera det till rektorn, som i sin tur har ansvar för att ta det vidare.

– Det finns en uppfattning att skolor inte behöver ta ansvar för det som händer eleverna på fritiden eller på nätet, men det stämmer inte. Praxis är tydlig: skolan har ett ansvar så länge ett samband inte kan uteslutas.  

Ett exempel han lyfter är Snapchatkartan, där elever direkt kan se att de är utanför sociala aktiviteter. Det som sker online spiller över till skolmiljön, och påverkar tryggheten.

”Det vore en katastrof”

I boken finns även ett brottsförebyggande perspektiv. En studie från Brottsförebyggande rådet visar att 60 procent av dem som döms för första gången i vuxen ålder har mobbat andra som barn.

– Om vi kan fånga upp de barn som mobbar tidigt, kan vi bryta negativa beteenden i tid.

Han ser med oro på de politiska tongångar som vill minska skolans ansvar för det som sker utanför skoltid.

– Det pågår diskussioner just nu om att förändra lagstiftningen så att det blir snävare ansvar för skolorna, så de inte behöver gå in i det privata. Det hoppas jag aldrig blir verklighet, det vore en katastrof.

Sämst i Norden

Tillsammans har de arbetat med boken i 1,5 års tid, och får mycket input från jurister, advokater, rektorer och lärare. Under skrivandets gång har Richard lärt sig mycket, och tar framför allt med sig hur stort ansvar skolorna faktiskt har.

Framöver hoppas han att trakasserier och tryggheten i skolorna ska uppmärksammas mer, och att politikerna ska fördela om resurserna så att skolorna får mer.

– Jag har haft mycket kontakt med Friends, vi gjorde ett projekt tillsammans förra året. Friends säger att Sverige är sämst nu i Norden när det kommer till skoltryggheten. Då tänker jag att det här är en fråga som måste prioriteras för att vi ska kunna vara ett välmående land framöver.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt