Annons:

VIK söker 800 000 kronor i marknadsföringsbidrag

Västerviks Ishockey Klubb ansöker om 800 000 kronor i marknadsföringsbidrag av Västerviks kommun. Anledningen är att klubben anser att de ger kommunen en reklampelare ut över landet, där Västervik exponeras mycket.

Annons:

Det var i måndags som kommunfullmäktige i Västervik sa nej till en ansökan från VIK om ett bidrag på två miljoner kronor. Inte heller ett reviderat förslag på drygt 700 000 kronor sa kommunfullmäktige ja till. Nu en knapp vecka efter det tuffa beskedet tar klubben satts igen och ansöker om ett marknadsföringsbidrag på 800 000 kronor.

Klubben har gett Upplevelseinstitutet i uppdrag att mäta hur mycket VIK har omnämnts under perioden 1 mars 2018 – 28 februari 2019 i svensk media, kopplat till VIK och A-lagets matcher.

Värt 65 miljoner

Antalet artiklar var 9 279, vilka har läst 147 183 968 gånger. Det ger ett genomsnitt av 50 000 läsare per artikel. Om Västerviks kommun skulle välja att köpa annonser för marknadsföring av kommunen som skulle nå den publiken, skulle det kosta kommunen drygt 65 miljoner kronor skriver klubben i sin ansökan.

Under samma period nämndes VIK 101 gånger i olika TV-inslag. Det nådde drygt 11.9 miljoner tittare.

Klubben menar att det är en viktig exponering för kommunen då Västervik omnämns under perioder då kommunens namn inte nämns i så stor utsträckning.

Kommer behandlas av KS

Klubben anser också att man även bidrar till ett bättre och attraktivare Västervik även utanför hockeyrinken. Bland annat nämner man plastisbanan som står på Stora Torget i Västervik under vintertid.

Av de anledningarna som klubben redovisar, ansöker man om ett marknadsföringsbidrag från Västervik kommun på 800 000 kronor.

VIK:s begäran kommer att tas upp i kommunstyrelsen den närmaste månaden.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt