Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

  • Årskurs 5 på Astrid Lindgrens skola ordnade en demonstration för klimatet framför kommunhuset på onsdagen. Foto: Ossian Mathiasson

  • Siddiq Alkhanov ledde demonstrationståget från AL-skolan till kommunhuset.

Femteklassarna klimatstrejkade för döva öron: ”Trodde någon skulle komma ut”

45 femteklassare på Astrid Lindgrens skola klimatstrejkade framför kommunhuset i Vimmerby vid lunchtid på onsdagen.
Det blev inget gehör från varken politiker eller tjänstemän på Vimmerby kommun.
– Ingen kom ut. Vi trodde att åtminstone någon skulle komma ut, säger läraren Maria Rotebäck.

Under våren har femteklassarna på AL-skolan i Vimmerby jobbat med energikällor och global uppvärmning. Det hela avslutades med en demonstration för klimatet från skolan, via Vimmerby gymnasium, torget och kommunhuset som slutdestination. 

– När vi jobbade med detta fick eleverna fundera på vilken fråga som är viktigast för dem, sedan kom Greta Thunberg och då blev det mer aktuellt. Man kan säga att det handlar om entreprenöriellt lärande där de har fått välja vad de ska ha på sina skyltar och ta fram olika fakta, säger läraren Maria Rotebäck. 

Bar på varsin skylt med klart budskap

Varje femteklassare bar på varsin skylt och deras budskap var klart och tydligt. Här är ett axplock av vad eleverna hade skrivit på sina skyltar: ”Bort med kol, mera Greta”, ”Rädda haven”, ”Sluta hugg ner vår regnskog” och ”Använd vindkraft i stället för kärnkraft”.  

– Eleverna har tillverkat och gjort skyltarna själva och är medveten om vad de gör. Plasten i våra hav tycker eleverna är förfärligt och de tänker mycket isbjörnarna.

Vad vill ni uppnå med demonstrationen?

– Eleverna vill se till att jorden blir bättre än vad deras föräldrar har lyckats göra med den. 

Längst fram i demonstrationståget gick Siddiq Alkhanov, som tycker att klimatfrågan är viktig. 

– All nedskräpning är dålig för miljön, vi måste ta hand om vår natur. Jag vill att folk tänker efter. Jag blir ledsen och arg för att isbjörnarna dör och isarna smälter, säger Siddiq Alkhanov.

Ingen kom ut från kommunhuset

När eleverna hade gått från AL-skolan till kommunhuset i Vimmerby hade förväntat sig att någon politiker eller tjänsteman hade stuckit ut näsan men det hände inte. 

– Kommunalrådet (Ingela Nilsson Nachtweij) var bortrest och skulle försöka se till att någon annan gick ut men det hände inte. 

Eleverna sjöng gång på gång en låt om att stoppa kärnkraften och i stället satsa på vindkraft. 

– Det är en dikt som vi har satt musik till och skrivit om lite. Siddiq har varit med och skrivit texten. 

Fick ni några reaktioner under promenaden?

– Vi mötte flera gymnasieungdomar som knöt näven och sa att det är rätt. Jag tror att ungdomarna kommer fixa klimatfrågan om vi lärare fortsätter jobba på det här sättet så att de får rätt kunskap. På gymnasiet finns många bra lärare som brinner för miljöfrågan och då är det bra om vi kan börja i ett tidigt skede. Det skapar medvetenhet hos eleverna. 

Annons:

Ossian Mathiasson

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagensvimmerby.se

0703787116

15 kommentarer

simone inzaghi fan 2019-06-05 19:16:00

Haha fattas ju bara det. Skit i plugget börja strejka istället. Sthlms fasoner.

Cecilia 2019-06-05 20:14:42

Vad är det för dumheter, se till att eleverna är i skolan
inte ute och demonstrerar på skoltid!
En jättebra idé att de jobbar så grundläggande med klimatfrågan i skolan,
det väcker intresse och kunskap.
Vad ska "politikerna" i Vimmerby göra menar Rotebäck?

not jesus 2019-06-05 23:05:29

bra jobbat kids

Skolarbete 2019-06-06 07:22:45

Ska barnen gå med i första maj tåget också?
Att påverka politiken får man vänta med tills man har rösträtt.

Lars larsson 2019-06-06 07:40:15

Bra jobbat ungdomar! Varför sitta i skolan 15 år om jorden snart går under....
Kommunpolitikerna är så gamla så dom kanske klarar sig undan värsta katastrofen!

Anna 2019-06-06 11:35:52

Schemabrytande aktiviteter är mycket vanligt under läsårets sista dagar. En miljödemonstration är en ovanligt seriös schemabrytande aktivitet under vilken klassen bygger vidare på arbetet de har gjort i klassrummet. Det var mycket tråkigt att ingen kom ut och pratade med eleverna för de förtjänar att åtminstone bli lyssnade på. Det är deras framtid som står på spel.

Perra 2019-06-06 12:37:43

Det är så tondövt. Har Rotebäck talat om för barnen att om man stänger ner alla kärnkraftverk och satsar på vindkraft så får inta alla hem el? Dessutom så finns det problem med utbyggnaden av vindkraft av ekologiska skäl. En annan aspekt när det gäller vindkraft är att den inte är tillförlitlig. Vad gör Rotebäck om det inte blåser? Populism på hög nivå. Sätt er i skolbänken och fundera istället ut nya energimetoder.

Kjell Kritik 2019-06-06 13:38:49

Verkar som att man ”råkat” blanda ihop klimat och miljö även här. Läs på om klimatbluffen och låt barnen demonstrera mot den i stället. Hemma har man fullt upp att slå hål på alla myter barnen kommer hem fullmatade med. Tur att internet finns, där går det att balansera den onyanserade, politiserade bild som skola och nyheter ger.

Bildade vuxna borde veta bättre.

AnimalScribax 2019-06-06 14:27:02

Men Lars, jorden kommer ju inte GÅ UNDER om 15 år. Vad är det för trams, propaganda!?

Med den dåraktiga apokalyptiska inställningen att allting är slut kan man ju argumentera för vaf som helst. Äh alla ska dö ändå så lika bra vi släpper ut fångar ur fängelsen, lägg på mig övervikt och börja knarka. Varför sköta sig om man inbillar sig att undergången är nära förestående?

Eleverna borde lära sig att jorden inte snurrar runt dom (vaa fick JAG inte uppmärksamhet nu? Buhu ) men om dom vill slå ett slag för klimatet så skippa alla resor livet ut källsortera, plocka skräp i dikena då istället för bekväma twitter-aktiviteter och ställningstagande utan insats

Johan Rosén 2019-06-06 15:25:24

Bra ungdomar. Fortsätt med detta. Likaså ett uppmuntrande ord till lärare och skola som medverkat till detta. Att vara i skola och lära sig är en del klimatförnekare som uttrycker sig! Men när det ska spåras i kommunen pga. av kommunens dåliga ekonomi är det på innehållet dvs lärare och personal som dras in på och då blir storskolor AL och Vimar som får ta smällen. Landsbygdskolor får åter fridlysning trots att eleverna från dessa skolor skulle få samma undervisning som alla andra på AL och Vilar. Är i skrivande stund i Uppsala. Gick för en stund förbi Uppsala Musikklasser. Årskurs 3- 9med bara Musikklasser. Det är kvalité. I Vimmerby har hen i stort lågt ned Kulturskolan. Sorgligt.p

Micael Glennfalk 2019-06-06 18:01:42

Tråkigt att inte någon enda i stadshuset kunde komma ut och bekräfta barnen. Bra initiativ, bra lärande och bra ämne tycker jag.

Rebecka 2019-06-06 20:32:06

Verkligen tråkigt att politikerna inte kom ut och uppmärksammade detta, och väldigt tråkigt med sandlådenivån i kommentarerna ovan. Varför stör sig vissa på att unga människor engagerar sig för vår planet?! Allt engagemang för miljön är bra. Särskilt från unga som förhoppningsvis har längst tid kvar att leva här. Att reda ut exakt hur vi ska lösa de problem som finns kan vi låta experter göra. Men barnens attityd är rätt. Med rätt inställning kommer man långt! Och tvärtom, med en dålig inställning kan man sabotera det som är gott. Fånigt att anmärka på barnens skyltar!

Kritisk 2019-06-07 00:04:35

Protestera mot nedskräpning är bra, men isbjörnarna behöver man inte oroa sig för, de mår bra:

http://www.klimatupplysningen.se/2019/03/05/isbjornarna-mar-sa-bra-ny-arsrapport-2018-ute/

https://klimatsans.com/2018/10/26/wwfs-falska-larm-om-isbjornarnas-utrotning/

Jojo 2019-06-07 11:22:51

Tråkiga kommentarer här överst. "Se till att barnen är i skolan" och påverka politiken får man vänta med tills man har rösträtt". Som Anna skriver så är schemabrytande aktiviteter mycket vanligt i slutet av terminen, och detta verkar vara en mycket vettig sådan. Barnen lär sig om sin samtid, miljön, politik etc. All heder till eleverna och lärarna som har jobbat med och genomfört detta. Tråkigt bara att ingen vuxen, vare sig politiker eller tjänsteman, kunde komma ut ur Stadshuset och bekräfta dem, det sänder ut en signal från vuxenvärlden att barnen och deras engagemang inte har någon betydelse.

Tråkig 2019-06-07 15:39:48

Greta är alltså världskändis, profet, hedersdoktor, Jesus, nu samvete och även en potentiell fredspristagare. Missade jag ngt? På ett år har hon hunnit med detta och ingen reagerar?