Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Trafikverket vill sänka hastigheten på riksväg 23/34. Foto: Mostphotos/Genrebild

Trafikverket om hastighetssänkning: "Handlar om att rädda liv"

Trafikverket har föreslagit en hastighetssänkning av riksväg 23/34. Vimmerby kommun har ställt sig kritiskt mot förslaget.
"Anpassningen av hastighetsgränserna görs för att minska antalet dödade och svårt skadade i trafiken", skriver Trafikverket.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Redan i somras meddelade Trafikverket att man vill gå från 90 till 80 km/h på riksväg 23/34 från Kisa och ned till länsgränsen norr om Gullringen. Förslaget omfattar en betydligt större sträcka än så och gäller alla delar av riksväg 23 som saknar mitträcke.

"Sedan 2008 har Trafikverket arbetat med att justera hastigheterna på de statliga vägarna efter vägens utformning. Fram till 2025 kommer cirka 120 mil statlig väg få höjd hastighetsgräns och cirka 425 mil att skyltas om till en lägre hastighetsgräns. Rätt hastighet på vägen räddar liv. Det handlar om att skapa så säkra möten som möjligt. Det bästa sättet att minska risken för mötesolyckor är att mittseparera vägen med mitträcke. När en väg har mitträcke kan vi normalt höja hastighetsgränsen från 90 till 100 km/tim. På vägar utan mittseparering behövs andra insatser för att snabbt skapa det säkra mötet. Därför sänker vi hastighetsgränsen till 80 km/tim på vägar som saknar mittseparering. Det gäller för vägar med relativt mycket trafik, det vill säga 2 000 fordon per dygn eller mer år 2025. 80 km/tim är den maximala hastighetsnivå där två personbilar av högsta säkerhetsstandard klarar en kollision utan alltför allvarliga konsekvenser", skriver Trafikverket på sin hemsida. 

Kommunen kritisk

Målet med hastighetsförändringar under 2019 är att minska antalet dödade och svårt skadade i trafiken. Trafikverkets bedömning är att ungefär 16 liv kan räddas per år.

Förlusten i tid är 50 sekunder per mil, skriver Trafikverket. Samtidigt minskar risken att omkomma med 40 procent. 

Vimmerby kommun har fått yttra sig i ärendet och en enig kommunstyrelsen var mycket negativt inställd till förslaget som varit ute på remiss.

– Tidsmässigt gör det inte jättemycket, det handlar om 51 sekunder per mil. Men det är känslan av att man sänker, vi vill öka tillgängligheten till Vimmerby och för Vimmerbyborna. Det är en signal om att hit är du inte välkommen, men vi vill ha kortare restid än längre restid, sa Ola Gustafsson (KD), ordförande i samhällsbyggnadsutskottet, tidigare i höst.

Kommunen skulle hellre se mer viltstängsel, bättre på- och avfarter och säkrare vägar med högre hastigheter. Beslut väntas i slutet av oktober. 

Annons:

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

3 kommentarer

Magnus Gustafsson 2019-10-11 07:34:59

Trafiksäkerheten hade kunnat öka med mellan 5-10 % redan från 2012 om E.ON tagit tillvara på tillfället att förlägga den planerade elledningen mellan Vimmerby och Kisa som markkabel. Om markkabeln förlagts parallellt med 23/34 inom de närmaste området utanför vägbanan hade kantzonen till produktiv skogsmark förlängts med cirka 10 meter vilket enligt kontakter med Trafikverket då beräknades höja trafiksäkerheten med 5-10 % och besparade kostnader för sjukvård, förlorade liv etc. till ett ungefärligt värde om 1 mkr / år, eller 70 mkr för den tid som elledningen väntas bestå. Det är inte för sent. Ledningen är inte byggd. Men det krävs att E.ON tänker om snabbt och vill göra gott. Trafikverket ser säkert denna möjlighet!

självklart anonym 2019-10-11 17:45:25

Hur många dödade och svårt skadade har det enligt statistiken varit på den aktuella vägsträckan under de senaste 20-30 åren?
Skulle tro att det vid en närmare titt visar sig att denna sträcka har en lägre procentuell olycksrisk jämfört med genomsnittet för Sveriges riksvägar.

Lasse Wallinder 2019-10-11 19:01:32

Är det inte lika bra att dom förbjuder all biltrafik på vägarna för då blir det ju inga olyckor och så kan dom som bestämmer få dispens och blir själva på vägarna.

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

LEDIGA JOBB

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion