Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Trafikverket har sänkt hastigheten på riksväg 23/34. Foto: MostPhotos

Nu överklagar regionen beslutet om sänkt hastighet på riksvägen

Att många inte uppskattar Trafikverkets beslut att sänka hastigheten på riksväg 23/34 har framgått. Nu har Region Kalmar län överklagat beslutet.

Annons:

Det var den 28 oktober som Trafikverket meddelade att hastigheten skulle sänkas på de delar av riksväg 23/34 som går genom Kalmar län. Hastigheten sänktes från 90 kilometer i timmen till 80. 

På fredagen lämnade Region Kalmar län in en överklagan där de tydliggör att de inte anser att en sänkning av hastigheten är positiv. 

Enligt regionen är inte Trafikverkets utredning av vägen tillräckligt genomarbetad. Dessutom anser man att de inte har tittat på tillräckligt alternativa lösningar. Regionen menar att vägen inte är särskilt olycksdrabbad i dagsläget och att en sänkning kan påverka tillgängligheten för området.

"Trafikverket fastslår i konsekvensutredningen att det inte finns alternativa lösningar. Region Kalmar län ifrågasätter detta. Regionen anser inte att en generell bedömning av hela riksväg 23 kan göras då den berör skilda sträckor med olika betydelse för tillgänglighet och resandemönster. Istället för att ta fram fasta hastighetsregleringar kan det exempelvis arbetas med variabla hastighetsskyltar som anpassar hastigheten efter trafiksituation. Hänsyn bör också tas till åtgärder som redan vidtas för att öka trafiksäkerheten, exempelvis räfflor i vägbanans mitt", skriver regionen i sin överklagan.

Kan påverka besöksnäringen

Regionen är rädd att det ska påverka länets attraktionskraft och skada besöksnäringen.

"Kalmar län är en landsbygds- och i vissa områden även glesbygdsregion. Detta kännetecknas av stora ytor och långa avstånd i hela länet. Regionala kärnor, huvudorter och vår tillväxtnod Kalmar kämpar med långa restider inom länet och till tillväxtmotorer utanför länet. Hastighetssänkningarna ger därmed både reellt och mentalt minskad tillgänglighet för länets invånare. Detta drabbar befolkningen direkt i sin vardag kopplat till resor för exempelvis pendling till arbete och utbildning, aktiviteter och vardagssysslor. Det drabbar även näringslivet och besöksnäringen", skriver man.

Regionen yrkar att regeringen upphäver Trafikverkets beslut. Det är regeringen som kommer att ta beslut i frågan. 

Annons:

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

5 kommentarer

Uppgiven skattebetalare 2019-11-17 08:49:13

Äntligen, uppror mot sänkning av hastigheten. Det verkar som om det bara jobbar storstadsbor och miljömuppar på trafikverket. Först har vi en underfinancierad järnväg som inte håller. Vare sig tidsmässigt eller komfort. Och sen ger de sig på hastigheten på vägen. Hur har de tänkt eller brist på tanke. Det verkar som de gör allt för att försvåra för oss som inte valt att bo i storstad.

Långmilare 2019-11-17 19:01:01

Om man kör 80 istället för 90 blir körtiden ca 55 sek längre per mil , det borde inte vara nån stor fråga speciellt inte om olyckorna minskar.
Har svårt att tro att det kan påverka besöksnäringen i Vimmerby.
Enda problemet jag ser är att man får åka lite längre i skitlukten vid reningsverket.

Pendlare 2019-11-18 06:59:13

Jobbpendlar 8 mil till jobbet. Utslaget på ett år blir det nästan 1,5 vecka mer i bilen och på vägen.

Jag har även en mental gräns att jobbpendling där restiden upp till en timme är acceptabelt. Ökar restiden med 55 sekunder per mil minskar då avståndsradien där jag kan tänka mig att jobba.

Ortsbo 2019-11-18 13:24:01

Problemet är att man inte behöver ha samma underhåll på en väg som har 80 km istället för 90. Det är därför dom sänker. Det har inte med att rädda liv eller något annat utan för att spara pengar.

AnimalScribax 2019-11-19 17:41:37

Exakt pendlare. Är så trött på "långmilare" och andra som tjatar floskler. Kanske 200 bilister om dygnet måste nu addera 52H på årsbasis i bilen pga detta, inte svårt att fatta på ett större plan vad mycket ackumulerad tid det blir. Men fartkameror har man råd sätta upp, ytterligare en kassako till förmynderi staten !

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

LEDIGA JOBB

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion