Företaget Semax Material Handling AB sysslar med att konstruera och bygga elektriska truckar. Konceptet flyttades till Storebro på 90-talet och var som störst i början av 2000-talet.
– Då levererade man mellan tio och 25 truckar som mest om året. Det är ett företag som haft varierande framgång, men man har aldrig riktigt haft rätt ägarskap bakom sig. Det har aldrig gått att satsa så hårt som man behöver göra, säger Tobias Ingemarsson, vd för Semax.
Han själv kom in som vd för företaget i januari 2020. Det var kort efter att investmentbolaget Inev tagit över ägandeskapet. Tobias Ingemarsson var när han tillträdde vd-jobbet person nummer sex på företaget.
– Inev fick upp ögonen för Semax och såg att det var ett bolag med stor potential. Då fick jag frågan och bolaget var väldigt litet när jag kom. Vi har gjort en ganska stor resa sedan dess. Det var en spännande utmaning med fokus på både nationell och internationell försäljning som vi tänkte hugga tänderna i.
Men så kom pandemin precis?
– Ja, exakt. Vi hade stora planer för att vi skulle ut och resa och besöka kunder både här och där. Det blev inte så mycket med. Det var nästan ett och ett halvt år utan att vi kunde resa. Jag hann med en resa innan pandemin bröt ut. Pandemin har förstås fördröjt vissa saker och har ändå anpassat oss bra. Vi har byggt upp mycket relationer under den här tiden som vi nu kan träffa i verkligheten.
Enorm utveckling
Arbetsstyrkan har ökat från sex personer till 21 sedan Ingemarsson kom in i företaget. Det är en utveckling som inte är något annat än imponerande.
– Nu håller vi på att bygga upp en organisation för att hantera den här typen av produkter. Det har hänt väldigt mycket med anställningar på alla olika plan. Jag jobbar mycket med sälj och vi har en ansvarig för den svenska marknaden och en för att bygga upp vårt varumärke i de tyskspråkiga länderna. Det har varit väldigt kul.
Företaget är fortsatt i en expansiv fas.
– Vi håller fortfarande på att anställa. Ägarna har startat upp ett nytt bolag i Växjö, ett internt konsultbolag för våra teknikdrivna bolag i koncernen. Hade det gått att hitta kompetensen här, så kunde det ha landat här men det har varit helt omöjligt.
Har det varit svårt att hitta personal så här snabbt i vårt område?
– Det har varit utmanande. Det finns jättemycket bra personer, men det som är svårt är att hitta ingenjörer och konstruktörer.
Vad är det ni har behov av nu?
– Vi har en del pensionsavgångar, så vi söker en teknisk chef bland annat. Går det som vi önskar vill vi fylla på, men just nu kan jag inte riktigt sätta en siffra på det. Det är en utmanande värld också med komponentbrist och annat. Vi har färdiga produkter vi inte kan leverera på grund av komponentbristen. Vi hade planerat att få ut sju maskiner till, men klarar inte det.
Hur oroande är komponentbristen?
– Det skapar en osäkerhet som gör det svårt att förutse saker och ting. Nästa år kanske vi har en orderstock på 60 miljoner, men hur mycket klarar vi att få ut? Osäkerheten är jobbig, men vi har starka ägare bakom oss och känner oss trygga.
Tittar på ny lokal
Omsättningen kommer att öka det här året, men det är nästa år det stora steget ska tas.
– Då tror vi att vi omsätter någonstans mellan 40 och 50 miljoner. Vi satsar oerhört aggressivt just nu och tittar mot hela Europa men också USA. Vårt största delmål är att växa ur våra lokaler. Vi klarar mellan 35 och 40 truckar här, sedan är det för tajt. Vi har köpt två kontorsbaracker som ska installeras snart och det kommer hjälpa oss. Vår förhoppning är att vi är och nosar på 35 till 40 maskiner för nästa år och helåret 2023 ska vi ligga på de volymerna.
Men det är maxkapaciteten och därefter måste Semax hitta ett alternativ.
– Vi kommer att analysa om det finns lämpliga befintliga lokaler eller om vi behöver investera i nya lokaler. Vi är inte riktigt där än. Vi måste få en jämnare orderingång. Det ligger mycket i pipen och vi tror väl att proppen går ur snart. Då kommer vi få den trygghet vi behöver med intakta volymer.
Är det nya lokaler häromkring som är aktuellt?
– Hittar vi bara personalen vi behöver är det ingen annan tanke än här. Vi har inga planer på att flytta i dagsläget.
Är det mest realistiskt att ni bygger nytt eller hittar en befintlig lokal?
– Vi har kollat i Vimmerby och här finns inga bra befintliga. I Hultsfred finns ett antal alternativ, men får vi den kicken vi hoppas på är drömmen att kunna bygga nytt. Det beror helt på utbudet.
Tydlig vision
Framtidsvisionerna för företaget är tydligt utstakade.
– Vi har en tydlig vision om att leverera 100 maskiner om året om fem år. Det skulle motsvara närapå en fyrdubbling och det jobbar vi mot och ser som realistiskt.
Vad skulle det innebära i nyanställningar?
– Det innebär kanske mellan 25 och 30 anställda till på fem års sikt. Det blir en utmaning, men det är viktigt med både mål och att ha processer för att nå sina mål.