Produktionschef Anders Törngren kan summera ett rekordår för Frödinge Mejeris ostkakebod.
Foto: Micael Rundberg
I söndags slog Ostkakeboden i Frödinge igen för säsongen, och sommaren kan inte beskrivas som något annat än en braksuccé.
Med 20 000 besökare är Ostkakeboden i Frödinge numer ett av kommunens allra största besöksmål. Sommarens besökssiffra är 40 procent högre än fjolårets, som då var rekord.
– Det är helt fantastiskt. Att 20 000 människor kommer hit och äter i vår ostkakebod under sju veckors tid är faktiskt helt galet, säger produktionschefen vid Frödinge Mejeri, Anders Törngren.
"Ska våga provsmaka"
Omsättningen i boden följer ungefär samma kurva, men att tjäna pengar på ostkakeboden är inget primärt syfte, enligt Törngren.
– Verkligen inte. Ostkakeboden är snarare ett bra sätt för oss att visa våra produkter och ge alla åldrar möjlighet att smaka. Vi håller medvetet låga priser för att alla, framför allt unga personer, ska våga provsmaka. Det är ingen hemlighet att det är en utmaning för oss att få den yngre generationen att äta ostkaka, berättar han.
"Otroliga omdömen"
Anders Törngren gläds dock inte bara åt sommaren besökssiffror.
– Det som nästan värmer allra mest är de otroliga omdömen vi har fått, främst via sociala medier. Det handlar om omgivningen, utbudet av egna produkter, naturen och framför allt personalen. I år har våra unga medarbetare, som till största delen kommer från Frödinge och Vimmerby, skött och ansvarat för boden alldeles själva och de har gjort det alldeles strålande.
Att det blir en fortsättning nästa år känns givet?
– Ja, absolut. Och konceptet kommer bli detsamma. Visst skulle vi vilja förlänga säsongen, men det är svårt när det är många skolungdomar som jobbar här, och när det är precis så vi vill ha det. Vi kan säkert utvecklas ytterligare, men vi tycker faktiskt att det är bra som det är. Vi väljer att förfina detaljer från varje år i stället. Och slå besöksrekord, så klart. Haha.