Hampus Thorstensson berättar om en rekordsommar på Vimmerby Camping och hur den ska slås nästa år.
Foto: Arkivbild
Aldrig tidigare har så många människor bott på Vimmerby Camping. Med drygt 55 000 gästnätter under sommarmånaderna slogs det tidigare rekordet med råge. Trots det kommer den ekonomiska vinsten inte bli lika hög som de senaste åren.
– Glasskiosken minskade sin försäljning med 50 procent, detta trots fler besökare och längre öppettider. När vi la schemat i april lät vi den förväntade solen styra bemanningen, men tyvärr gjorde vädret att vi långa tider hade alldeles för mycket personal och det blev kostsamt för oss. Men vi är fantastiskt nöjda med sommaren. Vi kommer göra ett bra resultat, men vinsten blir lägre än tidigare år, säger Hampus Thorstensson som driver Vimmerby Camping tillsammans med sambon Elisabeth Wolmeryd.
Oanmälda campare
Enkäter och omdömen vittnar om en stor kundnöjdhet hos campingens gäster, men ingenting är ju så bra att det inte kan bli ännu bättre.
Som ett led i sitt utvecklingsarbete har Hampus och Elisabeth i år tagit hjälp av företaget Swedish Welcome som har en utarbetad metod för att hjälpa företag inom besöksnäringen att förbättra sina anläggningar och erbjudanden.
En del i detta är något som liknar de mystery shoppers som många butiker använder sig av, campare som oanmält kommer och bor på anläggningen som en vanlig turist. Skillnaden är att dessa bedömer, berömmer, påpekar, analyserar, betygsätter och dokumenterar sin upplevelse – precis allting och in i minsta detalj, från städning av duschutrymmen till personalens bemötande i restaurangen, från bokning till utcheckning.
Ögonöppnare
– Vi fick nyligen deras protokoll och det kommer hjälpa oss otroligt mycket i framtiden. Att läsa det var verkligen en riktig ögonöppnare för oss. Vi tycker själva att vi har satsat ganska friskt och gjort många saker, men när man går ner på detaljnivå så har vi en lång väg att vandra. Men det ska bli otroligt roligt att hugga tag i dessa bitar som vi kommer ha stort fokus på från och med nu, säger Hampus.
– Ett exempel är att vi själva ofta slår oss för bröstet och tycker att vi är en sådan inkluderande anläggning, vi är inkluderande mot Vimmerbyborna och jobbar med en massa olika nationaliteter i vår arbetsvardag oavsett syssla, och är stolta över vår mångfald. Sedan påvisar Swedish Welcome i stället en massa saker som nästan får det att framstå som att vi jagar bort Vimmerbyborna när de vill komma och bada i stället för att bjuda in dem. Som badgäst, när man kommer inifrån Vimmerby, är exempelvis det första man möts av en skylt som talar om var man inte får parkera. Hur inbjudande är det? De har kokat ner en jättelång lista på detaljer – allt från hur vi formulerar oss i vår information till sittplatser vid lekplatsen och att få gästerna som kommer med egen matkorg att trivas optimalt.
Satsar på Novemberkåsan
Hampus Thorstensson berättar att det kanske inte kommer bli lika stora investeringar på campingen som man har gjort de senaste åren, utan att man kommer ha fokus på gästens uppleve, gästnyttan för den som kommer en timme för att bada samt den lista som Swedish Welcomes arbete mynnade ut i.
– Vi hade utvecklingsmöte förra onsdagen där vi presenterade en lista för vår styrelse med de saker vi vill göra. Det första som hände var att de spände ögonen i oss och gjorde klart att det, med tanke på hur det ser ut i världen, kansjke inte är läge att gå til banken och be om nya lån, säger Hampus och skrattar.
– Tack vare rekordsommaren finns det ändå mycket att bygga på, och vi kommer kunna presentera flera nya upplevelser som blir jättebra, men det lär ta ytterligare ett par veckor innan vår investeringsplan har gnuggats klart i styrelsen och de stora besluten fattats.
Man har tidigare berättat om en satsning på spa-bad, men där saknas några detaljer innan allt är klart. Parallellt med detta planerar man för nästa stora vecka på Vimmerby Camping.
– Det handlar om veckan då Novemberkåsan kommer till Vimmerby. Det ska bli något i hästväg, och vi planerar för flera olika delar som vi snart kommer presentera och börja marknadsföra, säger Hampus Thorstensson.