Annons:

  • Här är KD:s lista till kommunvalet – han toppar den

    Här är några av de personer som står på Kristdemokraternas lista till hösten. Ola Gustafsson kommer toppa valsedeln. Foto: Stefan Härnström

  • Här är KD:s lista till kommunvalet – han toppar den

    Ola Gustafsson är Kristdemokraternas toppnamn.

  • Här är KD:s lista till kommunvalet – han toppar den

    Gudrun Brunegård siktar på att behålla sin riksdagsplats.

  • Här är KD:s lista till kommunvalet – han toppar den

    Anders Andersson var på plats på KD-mötet.

Här är KD:s lista till kommunvalet – han toppar den

Nu har Kristdemokraterna presenterat sin nomineringslista till höstens kommunval. Det skedde under en kvällsträff på Erikshjälpen. Toppnamn på listan blev Ola Gustafsson.

Annons:

Gustafsson har länge varit en av Kristdemokraternas ledande lokalpolitiker och han följdes av Gudrun Brunegård och Nina Gustafsson som andra respektive tredje kandidat på listan. Tjugofem personer fanns med bland de nominerade och det var både redan kända och nykomlingar som dök upp.

Max tolv i småbarngrupper

Ola Gustafsson vill ännu inte ge besked om vilka huvudfrågor Kristdemokraterna kommer gå tillval på lokalt.

– Vi håller på att ta fram ett program så jag väljer att avvakta lite. Vi kommer under närmaste månaden arbeta med det vi vill fokusera på.

Förslag som KD vill lägga fram både lokalt och på riksnivå är max tolv barn i småbarnsgrupper och garanterat boende för äldre över 85 år. Det behövs fler äldreboendeplatser i Vimmerby anser Ola och Gudrun.

– Vad gäller infrastrukturen så är vi ”ett väglöst land” i den här delen av Sverige. I väntan på en ombyggnation av Stångådalsbanan vill vi se till att utnyttja det vi har så mycket vi kan. Vi vill ha fler stopp så fler passagerare kan ta tåget från där de bor, svarar Ola.

I kombination med tillexempel morgontåg skulle den kunna få anställda att ta tåget till jobbet vid BoKlok i Gullringeneller Ljunghäll i Södra Vi.

Brunegård tror på riksdagsplats

Gudrun Brunegård finns med som kandidat till både riksdags-, region- och kommunalval och tror att hon har en bra chans att komma in i riksdagen.

– Som opinionssiffrorna ser ut idag så kommer jag in. Vid en ny omräkning som jag såg fick vi runt fem procent av rösterna och det blir tjugo mandat och Kalmar läns mandat var nummer sjutton i förra valet. Den här mandatperioden har vi inte någonsin varit under fyra procent i någon väljarundersökning.

Med ett stabilare läge i opinionen än tidigare anser hon att det är lättare och tryggare att bygga och presentera sin politik men hon vill ändå tänka sig för.

– Risken är ju att man blir för avslappnad också och inte ger järnet på samma sätt. Å andra sidan vet vi av erfarenhet att vi är väldigt bra på kampanjarbete.

”Vård och tåg”

Regionrådet Anders Andersson fanns på plats för att tala på temat ”vård och tåg”. Omsorg, vård och infrastruktur är tunga frågor för partiet och Anders berättade om oron för att vården måste tävla mot vägar och järnvägar i regionen vid finansiering. Järnvägen och dess framtid fick han många frågor om.

– Risken är att vi får en gökunge som äter upp pengarna för andra, förklarade han och kritiserade hur majoriteten i Region Kalmar skött budgeteringen.

Själv vill han se ett bättre samarbete med andra regioner vad gäller upprustning av vägar och han berättade även om förhoppningarna att i framtiden kunna kombinera snabbtåg mellan Kalmar och Stockholm med pendeltåg på en ombyggd och elektrifierad Stångådalsbana.

– Det byggs en hållplats i Rockneby och i Mörlunda finns en perrong för framtida stopp. Att tåg ska stanna i Gullringen finns än så länge inte med skriftligt men det diskuteras.

Vill se flera tågstopp

Enligt Anders har många politiska beslut bara handlat om nya tågset och miljöaspekten men man har glömt att allt är ett paket där man även måste se till att själva banan håller och att det faktiskt finns passagerare och gods som gör den lönsam eller i alla fall mindre beroende av skattefinansiering.

Som det är nu tar tågresenärer i Kalmar hellre tåget till stambanan i Alvesta för vidare färd än att chansa på en resa via Stångådalsbanan till Linköping. Han ser hellre att manförsöker få fler pendeltågsstopp för att innevånare i småorterna ska byta bilresan mot tåg när de ska till Kalmar eller Linköping.

Vad gäller Tjustbanan är han mindre optimistisk då den är väldigt sliten och enligt rapporter ärsämst i landet vad gäller tågresor som håller tiden eller ställs in.

Stefan Härnström

Fakta

Hela listan:

1. Ola Gustafsson, civilekonom, Vimmerby
2. Gudrun Brunegård, riksdagsledamot, Vimmerby 
3. Nina Gustafsson, företagare, Vimmerby 
4. Nina Myrefelt, sjuksköterska, Vimmerby
5. Sven Weckfors, f d elektriker, Rumskulla
6. Anders Brunegård, distriktsläkare, Vimmerby 
7. Christina Sorsa, företagare, Vimmerby 
8. Jonas Karlsson, lantbrukare, Pelarne 
9. Clara Castelblanco, jurist, undersköterska, Vimmerby 
10. Thomas Karlsson, f d företagare, Vimmerby 
11. Paola Vergara, företagare, Vimmerby 
12. Susan Bett, omsorgsbiträde, Storebro
13. Göran Gustafsson, f d företagare, Djursdala 
14. Eva Petersson, hantverkare, Vimmerby 
15. Nanette Inkoom, sjuksköterskestudent, Vimmerby 
16. Jaroslav Sranka, tekniker, Vimmerby 
17. Elisabeth Steigård, sjuksköterska, Vimmerby
18. Richard Eliasson, bankchef, Vimmerby
19. Marleny Correa, kokerska, Vimmerby 
20. Cristian Olivestam, lärare, Vimmerby 
21. Ann-Cathrine Weckfors, sjuksköterska, Rumskulla 
22. Nafisa Abdulhadi, undersköterska, Frödinge
23. Bernt Kristoffersson, f d snickare, Rumskulla 
24. Ingbritt Carlsson, f d lärare, Vimmerby 
25. Kjell Davidsson, lantbrukare, Tuna 

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt