Annons:

  • Samlade krafter för bättre järnväg – ”Det är dilemmat”

    Kommunalrådet Tomas Peterson (M) var en av politikerna som deltog på mötet i Linköping i går. Bilden är ett montage. Foto: KLT/Simon Henriksson

  • Samlade krafter för bättre järnväg – ”Det är dilemmat”

    Även Ingela Nilsson Nachtweij (C) deltog på mötet. Foto: Jakob Karlsson

Samlade krafter för bättre järnväg – ”Det är dilemmat”

Inte en krona är avsatt till länets järnvägar i förslaget till ny nationell plan. I går träffades många olika berörda i Linköping för att diskutera Stångådalsbanan och Tjustbanan.
– Vi fick flera rapporter om hur viktiga järnvägarna är, säger Tomas Peterson (M).

Annons:

Stångådalsbanan och Tjustbanan går en osäker framtid till mötes. I går samlades båda länens landshövdingar, regionala och kommunala politiker, tjänstemän från Trafikverket, företrädare från näringslivet och många fler för att diskutera järnvägarnas framtid.

Från Vimmerby deltog Tomas Peterson (M), Ingela Nilsson Nachtweij (C), Magnus Danlid (C) och Peter Högberg (S).

– Det har varit mycket intressant. Det var en brist på höga tjänstemän och politiker från Östergötland, men det finns ett bra intresse från Trafikverket. De ser det på rätt sätt, men man har fått en prioriteringsordning från regeringen och det här är en politisk fråga, säger Peterson.

 "Båda har sin funktion"

Peterson har tidigare kritiserat Trafikverkets intresse för järnvägarna. Nu har han en annan uppfattning. 

– Man ser praktiskt på det och att det behöver göras fler insatser. Sedan jobbar Trafikverket med både vägnät och järnvägstrafik och det kan bli ett otydligt budskap från länet. Vi är eniga om att satsningar på järnvägen behövs.

Om man ställer järnväg mot vägnät – vad väljer du då?  

– Man ska inte ställa det mot varandra. Båda har sin funktion att fylla. Vägnätet är suveränt för landsbygden och för kortare avstånd medan järnvägen är bättre för längre avstånd.

 "Ett väldigt svalt intresse"

Representanter från Södra Skogsägarna, Överums Bruk och Astrid Lindgrens Värld var med på mötet.

– Det var tydliga besked om att det krävs mer samverkan. Trafikverket fick en del inspel om betydelsen av de här banorna och jag tycker att ”Jocke” (Joacim Johansson, vd på ALV) var mycket tydlig, säger Ingela Nilsson Nachtweij (C).

Politikerna i Kalmar län tycks arbeta betydligt hårdare med frågan jämfört med kollegorna på andra sidan länsgränsen.

– Det är tyvärr ett väldigt svalt intresse och Linköpingspolitikerna tittar bara mot Stockholm. Däremot ger politikerna i Kinda och Åtvidaberg ett stort stöd. Vi inom politiken måste agera mot våra kollegor och kompisar, både på regional och nationell nivå, anser Peterson.

– Dilemmat är att Östergötland inte visar lika stort intresse. Man kan inte bara förtäta Linköping, utan de behöver titta på landsbygden också. Det finns fina områden söder om Linköping och målet är att man ska kunna åka på två timmar mellan Linköping och Kalmar, menar Nilsson Nachtweij.

 "Hoppas på en lösning"

Remissvaren till den nationella planen ska vara inlämnade senast 30 november. Regionförbundet formulerar ett svar och Vimmerby kommun har planer på att ge ett eget yttrande.

– Vi jobbar på det inom länet och vill att industrierna ska backa upp oss. Jag har haft kontakt med BoKlok som skulle ha mycket nytta av en tågstation i Gullringen och skulle kunna stötta oss i frågan, spår Peterson.

Både Peterson och Nilsson Nachtweij tror att det blir svårt att få till en ändring av den nationella planen.

– Jag tror inte att chansen är så stor. Det är väldigt fokuserat på storstadsområdena, säger Peterson.

– Ulf Nilsson gav besked om att medfinansiera från länet via Regionförbundet. Det är inte färdigförhandlat, men vi hoppas på en lösning, säger Nilsson Nachtweij. 

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt