Annons:

Anneli Jakobssons Sverigedemokraterna ser ut att stängas ute i frågan om maktfördelning i kommunen. Foto: Jakob Karlsson

C stänger ute SD: "Det är sandlådenivå på det här"

Sverigedemokraterna fråntogs sin vågmästarställning när Socialdemokraterna och Moderaterna gick samman. Nu säger Centerpartiet att man tänker prata med alla partier – utom just SD.
– Uppriktigt sagt förstår jag det inte. Det är som en lekstuga, säger Anneli Jakobsson (SD).

Annons:

Sverigedemokraterna ökar återigen i kommunvalet i Vimmerby. Partiet får 11,0 procent, enligt den preliminära rösträkningen. Dock ser SD ut att gå miste om en vågmästarroll. 

Dessutom har Centerpartiet deklarerat att man tänker diskutera med samtliga partier förutom Sverigedemokraterna.

– Jag var förberedd på det, men jag kan inte förstå varför. Många gånger driver vi samma politik och frågor, bland annat landsbygsfrågorna och äldrevården, säger Anneli Jakobsson (SD).

Varför vill ingen samarbeta eller prata med er?

– Jag tror att de vill härma riksdagen faktiskt. Jag har ingen annan bra förklaring.

Hur reagerar du på att ert inflytande ser ut att bli obefintligt ännu en mandatperiod?

– Uppriktigt sagt förstår jag det inte. Vi för ofta samma politik, men ändå stänger de oss ute. Det är som en lekstuga alltihop. 

"Gynnar oss ytterligare"

Trots en turbulent mandatperiod ökar SD med 2,3 procentenheter och får ytterligare två mandat i fullmäktige. Partiet ser ut att få lika många mandat som Moderaterna.

– Jag tror att det kommer gynna oss ytterligare om vi stängs ute. De här partierna försämrar bara för sig själva. Det är faktiskt sandlådenivå på hur de behandlar oss när vi fick så mycket röster.

Med lite reflektion till valnatten – varför tror du att ni ökar?

– Vi har rätt politik och har varit ute med många frågor som är viktiga för väljarna, som landsbygden, äldreomsorgen och baromsorgen. 

"Kommer gå bättre"

Efter Sverigedemokraternas fina valresultat ser partiet ut att kunna ta plats i nämnder och styrelser.

– Det betyder såklart väldigt mycket, nu kan vi äntligen få en inblick där utan att stängas ute. 

Under den gångna mandatperioden hade SD fyra mandat i fullmäktige, men hade sällan fyra företrädare på plats vid sammanträdena. Nu har man sex mandat.

– Det kommer att gå bättre. Vi har starkare personer nu och en bättre laguppställning, säger Anneli Jakobsson.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

8 kommentarer

Lars Larsson 11 september 2018 16.43

Bra Curt. Så länge SD inte värdesätter alla dessa fantastiska invandrare som håller Sverige på benen inom sjuk- och äldrevården, lokalvården, kollektivtrafiken och många andra områden ska de hållas utanför - de har själva valt att leva utanför verkligheten och vill inte se annat än problem! SD har haft sin storhetstid nu. S och C bör samverka, både i kommunen och i riket!

Curt Tyrberg 11 september 2018 10.28

Det är ju inte så förvånande. SDs lösningar baseras ofta på att peka på en grupp, invandrare, som roten till problemet. Utan att ha belägg för det. Man pekar på gruppen invandrare trots att problemet kanske är språket. Eller körkort. Att alla invandrare INTE har det problemet eller att andra grupper har det väljer man att bortse från. Med en en sådan världsbild blir det svårt att samverka.

AnimalScribax 11 september 2018 23.55

Klappa varandra på ryggen och ömka er privat på fritiden istället herrar. Bastuklubbar?

Lars:
Ingen har värdesatt enskilda individer lågt eller högt alls, det är nivån på invandringen som folk i allmänhet oroar sig övet. Hade du (C ) haft örat närmare svenska folket hade du förstått och kunnat skilja på sak. Därför är SD större än er och kommer så förbli.

Nationalekonomer mfl klär av dina argument till fotknölarna. Invandringen är inte gynnsam, hundratusentals människor som blir konsumenter (av välfärd) orsakar snarare att Sveriges stadiga ben börjar darra. Du menar att svenskar är helt oförmögna att utföra dessa yrken du nämner och det ENDA som fungerar är att asyl/invandrare skall resa hit?
Glömde du att i bästa fall får generellt de arbete efter 8 år, medans en stor del av dem aldrig jobbar. Dvs de konsumerar välfärd från dag till pensionen (en arbetslös nyanländ bidrar inte heller eller ”räddar” våra pensionet.

Lars Larsson 12 september 2018 12.51

"Animalen" ovan vet lika lite som vi alla om framtiden. Vem vet hur världen ser ut om 5-10 år? Kanske har många som flytt från de senaste årens oroligheter i mellanöstern valt att återvända till sina hemländer - och Sverige skriker efter utbildad arbetskraft som så många gånger tidigare? Hur ska ett land som inte ens lyckas styra sina egna födelse- och pensionstoppar kunna få världsläget så stabilt att andelen flyktingar fördelas jämnt över tid...? Sluta bete dig djuriskt, bli (med)människa!

??? 12 september 2018 19.34

Utbildad arbetskraft? Vad har alla ensamkommande för utbildning? Något som vi har behov av ?...

Gunnar 12 september 2018 19.42

Animalscribax tillhör troligen den generationen som har fått allt serverat. Jag personligen undviker dom, tål inte dessa bortskämda individer som tror att dom verkligen vet något, nej , jag har ett djupt förakt mot dessa prefabrikerade kollektiva icke individer.

AnimalScribax 12 september 2018 21.13

Skönt att se du snabbt släppte fantasierna som du inte kan bemöta eller har belägg för, och istället börjar spekulera och drömma vilt i spekulativ framtid (samt lyckas tillskriva mig diverse ovidkommande egenskaper som hemsk människa - bara för att jag grusar dina små sakfrågor och inte delar din drömbild måste jag alltså vara ond. )

1. Det är ingen större risk eftersom kompetensregnet aldrig existerat.

2. Det vore mycket klädsamt om så många som möjligt återvände.

Något ni aldrig verkar vilja inse är, att migrationsverket själva har statistik på vilken invandring vi har. Och det är ju inte så att all invandring är krigsoffer från Syrien. De utgör en minoritet men det är nivåerna som är problemet, inte enskilda individer

En som vet 12 september 2018 22.02

SD-politik gynnar ju inte majoriteten av de som röstar på SD ur en ekonomisk synvinkel. SD-politik gynnar män med högre inkomst och allra helst om man är gift för då får ju frun betala en högre skatt eftersom SD vill införa sambeskattning. SD vill liksom de borgerliga partierna rucka på LAS. Alliansens politik som SD gärna associerar sig med (främst M) vill kraftigt försämra sjukförsäkringen. Sedan tar det nu ca 5 år för en nyanländ att få ett jobb enligt SCB.

Yrken som kräver lägre utbildning eller ingen utbildning har alldeles för höga löner idag så varför utbilda sig. Vi har brist på kvalificerad arbetskraft inom industri och offentlig sektor.