Annons:

DEBATT: Ett ”VIXIT” skulle bli mycket dyrt för Vimmerby

Kommunen har ingen egen IT/data avdelning, allt sköts av Kommunförbundet ITSAM. Deras verksamhet har en matrisorganisation där ett antal kompetenser utnyttjas av 6 kommuner parallellt.

Annons:

Organisationer som sysslar med utveckling/anpassning och service är alltid underbemannade i förhållande till behov och önskemål. Prioritering blir en konflikt, vem bestämmer om t.ex. Vimmerbys problem är viktigare än Ödeshögs?

Ett exempel är ju Vimmerby fiber; kommunen tyckte att ITSAM inte skötte fiberutbyggnaden tillräckligt bra och anställde först egna medarbetare med placering på ITSAM för att sedan flytta hela fiberverksamheten till Vimmerby.

Fiberutbyggnaden är ju speciell eftersom politisk prestige står på spel. Problemen är likartade även inom övrig verksamhet men det är ju inte lika politiskt intressant att medge att t.ex skolans budgetproblem delvis beror på att man skapat för höga datakostnader genom ITSAM-upplägget.

Alla skriker HIT

Organisationsmodellen provades inom industrin under 80-talet men man övergav detta ganska snart, ingen var nöjd. Avståndet mellan användare och utförare blev för stort, ingen förståelse, alla var missnöjda, verksamheten blev ineffektiv.  

När man jobbar i en sådan organisation känner man sej som en hund med 6 hussar. Alla skriker HIT och oavsett vilken husse man går till skriker de andra 5 högre. Detta skapar stress, utbrändhet, sjukskrivningar och personalflykt. Hade personalen på ITSAM trivts och utvecklats hade man inte haft ett rekryteringsproblem.

Kommer vara negativt

Det finns närmare 300 kommuner i Sverige. IT-behovet är tämligen likartat och det finns färdigutvecklade administrativa programvaror som med viss lokal anpassning borde fungera alldeles utmärkt även för Vimmerby. ITSAM kan rimligen inte ha något behov av IT-mässig grundutveckling och att i det läget flytta till Mjärdevi kommer rekryteringsmässigt vara negativt.

Den som läst IT-teknik 4-5 år på universitetet drömmer inte om att jobba på ITSAM och åka runt till de olika kommunerna som IT-tekniker. Den kompetensen kan ordnas lokalt om man har bra arbetsförhållanden.

För att testa kommunens IT-stöd/kompetens har jag med jämna mellanrum under senare år ringt kommunens växel och frågat efter IT-ansvarig/samordnare i Vimmerby.  Under den första tiden visste man inte vart jag skulle kopplas över huvud taget men efter att ha slussats runt hamnade jag hos de olika förbundsdirektörerna. Det kan inte vara deras uppgift utan det bör finnas en person som är detaljinsatt i Vimmerbys problem och kan driva dessa frågor.

Skulle bli mycket dyrt

Kommunen avskaffade all egen IT-verksamhet genom att gå med i ITSAM. Man har ingen kompetens för planering, utveckling, behovsanalyser, inköp mm. Allt detta görs av ITSAM som givetvis kommer fram till att det är bästa för kommunen är att köpa allt från just ITSAM.  

Kommunen bör öppet redovisa vad ITSAM-samarbetet kostar och göra en grundlig undersökning av hur väl ITSAM uppfyller kommunens IT-behov. Vad får vi för pengarna? Man bör även undersöka konsekvenserna av att lämna ITSAM.

Nu har ju kommunen godkänt förbundsordningen som enl. §16 medför 36 månaders uppsägning . Utträdande medlem skall stå för avvecklingskostnaderna som utträdet medför samt får ingen ersättning för andel i förbundets tillgångar. Ett ”VIXIT” skulle bli mycket dyrt för Vimmerby.

En tänkbar lösning skulle vara att verksamheten i Kisa sköter drift av data-servrarna, men man flytta ut service och anpassning till respektive kommun. Detta skulle kunna ge den lokala närvaro av IT- tekniker som krävs och kommunen kan till viss del ta tillbaka kommandot över behov och kostnader. En sådan förändring kräver ju politisk enighet i direktionen. Flytt till Linköping förvärrar bara problemen och missnöjet.

Anders Fransson

Brantestad

Annons:

Gästskribent

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt