Annons:

Anders Fransson. Foto: Privat

DEBATT: Vad fan får vi för pengarna?

Är ett gammalt uttalande av Scania´s tidigare vd Leif Östling. När man försöker sätta sig in i ITSAM´s verksamhet känns detta uttalande i allra högsta grad aktuellt. Tidigare förbundsdirektör Mattias Robertsson Bly är ännu ett exempel på hur en tjänsteman struntar i den politiska viljan och drev igenom förändringar som kommer att bli mycket dyrbara för skattebetalarna i Vimmerby.

Annons:

ITSAM består av 6 medlemskommuner med en gemensam folkmängd på 51 700. Vimmerby är största kommun och utgör 30,3 %. Kinda har tagit ett beslut att lämna förbundet och då blir den gemensamma folkmängden 41 600 och Vimmerby kommer utgöra då 37,6 %.

Ett typiskt tjänstemannabeslut var när förbundsdirektör Mattias R. Bly lyckades genomdriva flytten av ITSAM till Mjärdevi Science Park i Linköping. Att förlägga kontoret utanför förbundets verksamhetsområde är ett steg i att främja sej från kärnverksamheten. 850 kvadratmeter, 1,6 milj. i årshyra och ett kontrakt på 10 år kommer att bli dyrbart för Vimmerby nu när vi får stå för nästan 40 % av overheadkostnaderna (om Kinda väl lyckas ta sej ur ITSAM).

Kinda, Vimmerby och Ydre motsatte sej flytten. Dessa kommuner utgör 67 % av befolkningsunderlaget. Förbundsdirektör Bly hävdar att flytten till Mjärdevi Science Park är nödvändig ur personal- och kompetens-synpunkt.

Kommunal IT-verksamhet är inte direkt någon raketforskning, Det finns 290 kommuner i Sverige och jag är övertygad om att det finns tillräckligt mycket programvaror för väl fungerande IT-verksamhet även för Vimmerby. Jag kan inte förstå att våra skattepengar behöver gå till någon grundforskning inom detta område.

I 2020 års redovisning kan man läsa att i brist på egna utvecklingsbehov har förbundets tekniska kompetens använts i Evikomp-projektet. Detta projekts fokus är arbetsplatslärande för 2500 undersköterskor med spridning inom Östergötland och Uppsala.

Varför skall vi skattebetalare i Vimmerby vara med och betala detta?

Mattias R. Bly har genom sitt agerande drivit igenom en flytt till en av de hetaste områden för avknoppningsföretag från universitetet i Linköping och till lokaler som blir för stora och för dyra när antalet medlemskommuner minskar till 5. Det enda detta har varit bra för är Blys egen karriär. Att kunna skriva direktör för IT-företag i Mjärdevi Science Park passade ju bra på hans CV. När problemen hopade sig valde han att hoppa av. Bly är den tredje förbundsdirektör som slutar/får sparken sedan förbundet startade!

En stor del av verksamhetsbeskrivningen i 2020 årsredovisning består av företagsinterna projekt. Tydligare ekonomisk styrning, genomlysa förbundets kostnadsmassa, verksamhetsutveckling, verksamhetsstyrning, verksamhetskoordinering. Det verkar bra men lite sent för ett bolag som startade 2010. Ett projekt för politisk styrning fick avbrytas och i stället används resurserna för Kindas utträde. Det var ju tråkigt eftersom den politiska styrningen av ITSAM verkar vara något som behöver prioriteras.

En stor del av förvaltningsberättelsen i årsredovisningen handlar om fiberutbyggnad.

Varför betalar vi?

Mikael Glennfalk och dåvarande förbundsordföranden Alberto Necovski lyckades 2012 övertala kommunstyrelsen att ansluta Vimmerby till ITSAM. Ett av skälen var projektet ”Fiber till Alla”. Det gick inte speciellt lång tid innan Glennfalk insåg att ITSAM inte hade kompetens att driva detta och då bildades Vimmerby Fiber. Fram till 2020 har ITSAM ansvarat för fiberutbyggnad inom ÖVRIGA ITSAM-kommuner. Varför är VI med och betalar overheadkostnaden för detta när Vimmerby har ett eget ekonomiskt slukhål beträffande fiber? Numera har ITSAM överfört fiberbyggnationen till VÖKBY Bredband AB. (Turerna runt VÖKBY förtjänar en egen artikel).

Ett annat ITSAM-projekt som Vimmerby inte har nytta av är ett nytt telefonsystem. ITSAM har integrerat ett nytt telesystem till samtliga kommuner i region Östergötland. I detta fall kunde inte Vimmerby delta eftersom kommunens system måste vara kompatibelt med Region Kalmar. Ytterligare ett projekt där vi får vara med och betala en hel del overheadkostnader även om direkta projektkostnader inte drabbat oss.

Nöjer sig med att attestera fakturorna

ITSAM/samtliga kommuner har bytt digital plattform från Windows till Google. Motivet förklaras bl.a. med inköpssamarbete med Linköping. För Vimmerbys del medförde detta avsevärt högre kostnader för användarkonton 2020. 5 milj. mot tidigare 3. De flesta kommuner i Region Kalmar norra del använder sej av Windows. Varför skall Vimmerby ha stora extrakostnader för att ha samma plattform som Linköping? Är detta ett medvetet beslut att närma sej region Östergötland trots att våra politiker påstår motsatsen?

Vimmerbys grundbehov av IT-tjänster, datasupport och hårdvaruanskaffning har 2021 fakturerats med 13,4 milj., dvs. 41 % av den totala kostnaden på 32,4 milj. Eftersom kommunen betalar separat för ledningsfunktionen av ITSAM borde rimligen datatjänsterna vara avsevärt billigare än motsvarande på den öppna marknaden. Här skulle det vara intressant med en ordentlig kostnadsuppföljning/jämförelse. Det kanske finns lokala leverantörer som är konkurrenskraftiga. Detta verkar inte vara något som kommunledningen funderar på, man nöjer sej med att attestera ITSAM´s fakturor.

När man läser ITSAM-avtalet ställer man sej frågan. Vad har kommunen för organisation för kontraktsgranskning och konsekvensanalys innan man skriver på ett så omfattande och viktigt avtal?

Anders Fransson

Brantestad

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt