Annons:

Miljö- och byggkunder i Vimmerby mer missnöjda

Lars-Inge Green, ordförande i nämnden, Anders Helgée, förvaltningschef och Lennart Davidsson, vice ordförande i nämnden, har anledning att vara nöjda över resultatet i Löpande Insikt. Foto: Simon Henriksson

Miljö- och byggkunder i Vimmerby mer missnöjda

Miljö- och byggnadsförvaltningen har fått mycket kritik under det senaste året. I dag presenterades resultatet av servicemätningen Löpande Insikt för 2016. Där uppfyller förvaltningen målet på fem av sex områden – och man kan också slå fast att kunderna i Vimmerby är mer missnöjda än kunderna i Hultsfred.

Annons:

Löpande Insikt är en servicemätning som skickas ut till ett urval av de företag, privatpersoner, föreningar och offentliga organisationer som har haft ett ärende inom något av miljö- och byggnadsförvaltningens myndighetsområden. Det bland annat om ärenden inom bygglov, miljö- och hälsoskydd och livsmedelskontroll.

De tillfrågade får bedöma förvaltningens information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.

"Stolta"

Förvaltningens mål var att få ett index på minst 70 inom de serviceområden, vilket man uppfyllde inom alla kategorier förutom effektivitet där betyget blev 66.

– Vi vill utveckla vår verksamhet och bli bättre. Därför är det viktigt för oss att veta hur våra kunder upplever vår service. På så sätt kan vi sätta upp utvecklingsområden för att bli bättre. Det är ett bra resultat som vi är stolta över men samtidigt vill vi självklart bli bättre och öka kundnöjdheten. Det är därför vi är med i Löpande Insikt, säger Anders Helgée, miljö- och byggnadschef, i ett pressmeddelande.

Helgée har förståelse för varför kommunerna inte når målet inom effektiviteten.

– Vi har haft svårt att snabbt hitta den kompetens vi behöver vilket ledde till långa handläggningstider, framför allt inom bygglov. Resultatet visar också att det är våra kunder inom bygglov som är minst nöjda med vår effektivitet. Även våra kunder inom miljö- och hälsoskydd ger oss lågt betyg vad gäller effektivitet, berättar Anders Helgée.

 Fick stenhård kritik

I regel är kunderna i Hultsfreds kommun mer nöjda med servicen än kunderna i Vimmerby.

Skillnaden är som störst bland kunderna inom bygglov och livsmedel. Förvaltningen fick stenhård kritik av fullmäktigeledamoten och företagaren Micael Glennfalk under hösten 2016.

– Vi har arbetet mycket med samsyn och likabehandling men ändå upplever kunderna oss olika i kommunerna. Vi vill att kunderna ska uppleva oss lika bra i båda kommunerna och även att vi är effektiva. Därför har vi tagit fram utvecklingsområden som vi kommer att arbeta med för att bli bättre, förklarar Anders Helgée.

Inlett utvecklingsarbete

Framöver ska tillgängligheten förbättras och man har även inlett ett digitaliseringsarbete för att underlätta ärendeflödet och kommunikationen.

Lars-Inge Green (S), ordförande i miljö- och byggnadsnämnden, är belåten över resultatet.

– Resultatet för Löpande Insikt har redovisats för nämnden och jag tycker att det känns bra. Jag känner mig trygg och litar på de åtgärder som förvaltningen arbetar med för att bli bättre, öka effektiviteten och minska skillnaderna mellan kommunerna.

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt