Annons:

  • En väg in – nu är kommunens nya kontaktcenter invigt

    Kommunalrådet Jacob Käll klippte bandet och förklarade kommunens kontaktcenter invigt. "Tanken är att det ska finnas en väg in till kommunens organisation", underströk han. Foto: Lotta Madestam

  • En väg in – nu är kommunens nya kontaktcenter invigt

    Foto: Lotta Madestam

  • En väg in – nu är kommunens nya kontaktcenter invigt

    På en vägg i kontaktcentret hänger en tavla av konstnären Bergliot Kvarnare. Vid invigningen avtäcktes den av Jacob Käll. Även ett verk av Lars Isaksson har köpts in, som hänger en trappa upp. Foto: Lotta Madestam

  • En väg in – nu är kommunens nya kontaktcenter invigt

    Solveig Sjöbladh och Erna Heelge från Vimmerby PRO och kommunala pensionärsrådet tyckte att pensionärerna glömts bort och tog en diskussion med kommundirektör Carolina Leijonram som kunde lugna och ge svar. Foto: Lotta Madestam

  • En väg in – nu är kommunens nya kontaktcenter invigt

    Foto: Lotta Madestam

  • En väg in – nu är kommunens nya kontaktcenter invigt

    Thorsten Möller, teamledare, kände sig mycket nöjd. "Det har varit mycket jobb, nu känns det skönt att vi är i mål".

  • En väg in – nu är kommunens nya kontaktcenter invigt

    Albin Begu på Kulturskolan framförde stycket Asturias till eget gitarrspel. Foto: Lotta Madestam

  • En väg in – nu är kommunens nya kontaktcenter invigt

    "Det här är en satsning under utveckling. Därför skickar vi med en uppmaning att komma med synpunkter och idéer, säga vad som fungerar och kanske inte fungerar ännu. För på så sätt kan det utvecklas och bli något riktigt, riktigt bra", sa Jacob Käll i sitt invigningstal.
    Foto: Lotta Madestam

  • En väg in – nu är kommunens nya kontaktcenter invigt

    Foto: Lotta Madestam

En väg in – nu är kommunens nya kontaktcenter invigt

Nu är kommunens nya kontaktcenter invigt. Poängen är att det ska finnas en väg in till kommunens organisation, förklarade kommunalrådet Jacob Käll (C), som klippte bandet.
Pensionärerna Solveig Sjöbladh och Erna Heelge var dock lite skeptiska inledningsvis och menade att en viktig och stor grupp glömts bort.

Annons:

Kommunens kontaktcentrum öppnades redan i april, men nu var dagen kommen för den officiella invigningen.

– Förr eller senare kommer våra medborgare i kontakt med kommunen. Det kan handla om en grop i gatan, en soptunna som inte tömts, ett bygglov eller ett barn i behov av förskoleplats. Tanken är att man ska kunna vända sig till samma ställe. Det ska finnas en väg in i kommunens organisation, sa Jacob Käll och tog fram saxen för att klippa bandet till applåder från den samlade skaran tjänstemän och kommuninvånare, som dock inte var så många till antalet.

Satsning under utveckling

Han underströk dock att det är en satsning under utveckling.

– Det ska vi se som något positivt. Allt är inte klart idag, utan det är mycket som är på gång, sa han och fortsatte:

– Därför skickar vi med en uppmaning till den som kommer hit, att komma med synpunkter och idéer, säga vad som fungerar och kanske inte fungerar ännu. För på så sätt kan det utvecklas och bli något riktigt, riktigt bra.

”Vimmerby sen”

Flera års planering och byggnation ligger bakom. Enligt kommundirektör Carolina Leijonram har Vimmerby kommun valt ut godbitarna från andra kommuner som ligger steget före. Bland annat Hultsfred.

– Vimmerby är ganska sen, måste jag säga, med att ändra entrén och öka tillgängligheten för medborgarna. Det var verkligen dags nu.

Varför har det dröjt så länge?

– Vi har helt enkelt inte varit mogna på tjänstesidan och bland politikerna att landa i hur vi ville ha det. Det har fått ta sin tid, huvudsaken har varit att det ska bli bra. Och vi är väldigt nöjda med resultatet.

Tyckte en viktig grupp glömts bort

Solveig Sjöbladh och Erna Heelge från Vimmerby PRO och kommunala pensionärsrådet kände dock att en viktig grupp i samhället glömts bort. Nu ville de ha svar på hur man tänkt, när den stora gruppen pensionärer inte ens nämns i informationsbroschyren.

– Vi utgör ändå en tredjedel av invånarna, vi hade trott vi skulle få lite mer information här idag. Men nu har vi haffat lite folk och fått mer klart för oss vad vi kan få för hjälp, så de inte säger att ”det är inte vårt bord”. För alla är inte så bekväma med den där webben. Vi har skapat ett samhälle som är krångligt för många.

– En väg in betyder att kommunens kontaktcenter hjälper invånarna med deras ärenden och frågor – vad det än gäller. Antingen ger vi svar och hjälp direkt, eller så ser personalen till att man får hjälp av rätt person i rätt verksamhet, lugnade Leijonram.

”Skönt att vara i mål så långt”

Thorsten Möller, teamledare, kände sig mycket nöjd.

– Det har varit mycket jobb, nu känns det skönt och spännande att vara i mål så här långt. Framåt fokuserar vi på att få in uppgifter i kontaktcentret. Vi har redan kontaktat de olika förvaltningarna, och kommer kontakta fler efter hand, så vi kan enas om vilka uppgifter vi kan och ska lämna ut åt dem, i syfte att avlasta. 

I entrén hänger en ny tavla av konstnären Bergliot Kvarnare. Den avtäcktes nu, dagen till ära. För musikunderhållningen svarade Albin Begu från Kulturskolan som framförde stycket Asturias till eget gitarrspel.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagensvimmerby.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt