Annons:

Riksdagsledamoten bestört över förslaget om Stångådals- och Tjustbanan

Gudrun Brunegård, kristdemokratisk riksdagsledamot från Vimmerby, är bestört över Trafikverkets planer för Stångådals- och Tjustbanan. Foto: Arkivbild

Riksdagsledamoten bestört över förslaget om Stångådals- och Tjustbanan

Trafikverkets plan på att inte länka samman Stångådals- och Tjustbanan med nya Ostlänken i Linköping har väckt massiv kritik. Nu kliver riksdagsledamoten Gudrun Brunegård från Vimmerby in i debatten.
– Jag är bestört över att detta förödande förslag nu dyker upp igen, säger hon.

Annons:

I förra veckan blev berörda kommuner och region Kalmar län informerade av Trafikverket om planerna för Linköpings nya resecentrum, som är tänkt att placeras mellan den nuvarande stationen och Tornby och stå klar 2035.

Bland annat meddelade Trafikverket att man avser att gå vidare med planering utifrån alternativet med en separat ändstation för Tjust- och Stångådalsbanorna vid Tannefors utan direkt anslutning till Ostlänkens nya station ett par kilometer därifrån – det av de fyra förslagen som man anser ger mest nytta i förhållande till satsade pengar totalt sett.

Detta har fått regionens politiker att koka över och häromdagen kunde vi berätta att majoriteten och oppositionen tillsammans nu kräver ett möte med infrastrukturministern.

"Jag är bestört"

Även Gudrun Brunegård, kristdemokratisk riksdagsledamot från Vimmerby, sågar förslaget efter fotknölarna.

– Jag är bestört över att detta förödande förslag nu dyker upp igen. Att bygga en ny station utan att knyta an till de befintliga matarlinjerna från Kalmar län skulle vara dödsstöten för Stångådalsbanan, som jag själv åker med varje vecka.

– Jag och Kristdemokraterna både i Kalmar län och i Östergötland värnar om Stångådalsbanan och Tjustbanan. Vi har många gånger kritiserat Trafikverket för det vi uppfattar som olika försök att bakvägen göra förutsättningarna omöjliga för att sedan lägga ned. Jag ser detta som ännu ett sådant försök, säger hon.

Miljardsatsning i onödan

I sitt arbete som riksdagsledamot pendlar Gudrun Brunegård själv varje vecka från hemmet i Vimmerby till jobbet i Stockholm.

– Det fungerar för det allra mesta utmärkt. Men skulle man tvingas till ytterligare ett byte söder om Linköping och åka buss några kilometer innan man kan kliva på tåget på stambanan, är jag rädd att många skulle välja bort tåget och köra bil i stället. Miljöeffekterna skulle bli katastrofala. Godstransporter skulle bli helt omöjliga och godset skulle tvingas ut på vägarna i stället, säger Brunegård.

– Från Region Kalmar läns sida fattade vi beslut 2019 om inköp av bimodala tåg, som kör både på el och batteri, en satsning på åtskilliga miljarder kronor. Tanken fanns att på sikt kunna återskapa den direktförbindelse till Stockholm som fanns en gång. Om Trafikverket fimpar banan söder om Linköping går sådana tankar helt om intet och de ser då till att miljardsatsningen var bortkastade pengar.

Samtalar med ministern

Gudrun Brunegård passar också på att ge en känga till den styrande S-, C- och V-majoriteten i regionen.

– Det hade varit klokt om majoriteten i regionen hade följt Kristdemokraternas och Moderaternas råd våren 2019, om att säkerställa nya resurser från staten, som skulle innebära en nödvändig upprustning av de berörda järnvägslinjerna. Nu har fyra förspillda år gått. Man har försuttit chansen att påverka sin egen minister och försöker kasta över ansvaret hos en minister som tillträdde i slutet av oktober. Det är inte seriöst.

Hur kan du själv bidra till att få din partikollega, infrastrukturminister Andreas Carlsson, att verka för Stångådals- och Tjustbanans fortlevande?

– Nu varken kan eller får ju en minister gå in och styra i enskilda frågor som ägs av statliga myndigheter, men jag tar ofta upp de här frågorna med honom när jag träffar honom och jag kan lova att vår riksdagsgrupp kan väldigt mycket om Kalmar läns eftersatta infrastruktur och om 20 år av strukturellt missgynnande och felfördelning av resurser. Inte minst har jag försökt lyfta den fråga som jag tog upp i en enskild motion i höstas om att göra Kalmar län till försökslän avseende delelektrifiering av tåglinjer. Det vore intressant att se hur man skulle kunna hantera de mindre linjerna och samtidigt få ner fossilbränsledriften, och framför allt är det något som sedan skulle vara till stor nytta för många fler mindre linjer runt om i landet.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt