Ingången till 1177 direkt sker via 1177.se. I den nya tjänsten kan invånarna sedan söka vård digitalt och beskriva sina symtom och svara på frågor. Utifrån svaren görs sedan en bedömning av vilka behov patienten har och prioriteras så att de med störst behov får hjälp först, skriver Region Kalmar län i ett pressmeddelande.
Patienten får antingen råd om vad hen kan göra själv eller hänvisas till att chatta med vårdpersonalen på hälsocentralen. Om behov finns kan chatten övergå till ett videosamtal eller ett fysiskt besök på hälsocentralen.
Det går när som helst på dygnet att påbörja sitt ärende och svara på de förberedande frågorna. Öppettiderna för chatten följer hälsocentralens telefontider.
– Vi vill erbjuda bra vård till våra invånare. Med 1177 direkt kan patienter kontakta vården när de själva vill och på det sätt de vill. Det innebär också ett sömlöst flöde för patienterna, då man kan skicka ärendet vidare till annan vårdpersonal. Det sparar tid för patienten och gör det enklare då man endast behöver beskriva sina symtom en gång, säger primärvårdsdirektör Niklas Föghner.