Årets julklapp 2024 är en unisexdoft. Foto: Pressbild
Bakmaskinen blev 1988 först att utses till Årets Julklapp. Företaget HUI Research, som ägs av branschorganisationen Svensk Handel har sedan dess varje år utsett årets julklapp som säkerligen inspirerat en och annan osäker julklappshandlare.
Skönhetsbranschen har till skillnad från andra branscher vuxit sig starkare under lågkonjunkturen, något som HUI menar hänger ihop med begreppet ”the lipstick effect” som innebär att konsumenterna i ekonomiskt tuffare tider ändå vill unna sig små saker som sätter guldkant på vardagen, som ett läppstift – eller en doft.
"Förstärka det individuella uttrycket"
”Vi ser hur mode- och kosmetikabranschen rör sig bort från det typiskt manliga och kvinnliga till mer genusneutrala dofter med fokus på att förstärka det individuella uttrycket. Att få njuta av en unisex-doft som en extra accessoar är något många av oss kommer unna sina nära och kära i julklapp 2024”, säger Emma Hernell, vd på HUI Research i ett pressmeddelande.
Dofter finns i alla prisklasser och HUI förutspår därför en trend och ett större intresse för hur vi påverkas av dofter.
”Vi har haft flera tuffa ekonomiska år bakom oss. När vi måste välja bort större investeringar och inköp unnar vi oss fortfarande vardagslyx. Parfymen har alltid varit en uppskattad julklapp men nu finns ett nyväckt intresse för doftens funktion när det kommer till avslappning och välmående.”, säger Hernell i pressmeddelandet.