Annons:

Kommunen marknadsför Västervik-Vimmerby-Visby och skärgården

Skärgårdstrafiken och destinationerna Visby och Vimmerby kommer att marknadsföras mer kommande år

Kommunen marknadsför Västervik-Vimmerby-Visby och skärgården

600 000 kronor satsar Västerviks kommun på att marknadsföra destinationen Västervik – Vimmerby – Visby och Tjust skärgård. Uppdraget går till Västervik Framåt för att i samverkan stärka de tre destinationerna.

Annons:

För Västerviks kommun har det varit viktigt att få till en färjetrafik mellan Västervik och Visby. Nu har man haft det under tre år. Nu vill man se att trafiken fortsätter framöver och att resandet ökar. Ett led i det arbetet är att marknadsföra destinationerna  Västervik – Vimmerby – Visby.

 Det är otroligt viktigt att vi är offensiva och visar att vi är aktiva i den här frågan. Marknadsföring är oerhört viktigt för att vi dels ska kunna behålla färjetrafiken och även kunna utveckla trafiken i form av större båtar och fler avgångar, säger Harald Hjalmarsson (M).

Västervik Framåt ges därför i uppdrag att samverka med aktörer i Vimmerby och Visby för att befästa destinationen Västervik – Vimmerby – Visby. För det ändamålet får Västervik Framåt 400 000 kronor.

 Det är viktigt att man marknadsför hela området, säger Dan Nilsson, (S), ordförande i kommunstyrelsen.

Aktörerna som Västervik Framåt ska arbeta med är Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby och Destination Gotland i Visby.

200 000 till skärgården

Västervik Framåt ska också marknadsföra vår egen skärgård.

 De ska se till att även fortsättningsvis tillgängligheten stärks i skärgården i och med det digitala biljettsystem som prövades sommaren 2018. Vi vill stärka Västerviks egen destination, skärgården som ett besöksmål och göra förutsättningar att sälja in ”paket” till besökare, säger Dan Nilsson.

200 000 kronor satsar kommunstyrelsen på det projektet och Västervik Framåt ska arbeta tillsammans med Rais skärgårdstrafik. 

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt