Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

  • Simon Lenegård och Vetle Skaate är med på Vimmerby gymnasiums hållbarhetsdagar. Foto: Ossian Mathiasson

Gymnasiets hållbarhetsdagar är igång: ”Ska visa att vi tänker långsiktigt”

Vimmerby gymnasium håller just nu på att uppmärksamma de globala målen för hållbar utveckling.
I dag var det invigning för de tre späckade dagarna där gymnasiet sätter sin prägel på miljödagarna.
– Det som skiljer sig från förra året är att vi har mycket fler deltagande program, säger läraren Tony Carlsson.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Vimmerby gymnasium sätter fokus på hållbar utveckling under tre dagar i maj och elever från flera olika program håller i evenemanget med hjälp av utställningar, föreläsningar, presentationer och workshop.

Syftet med dagarna är att öka förståelsen för de globala målen, hur vi kan förändra vårt beteende och våra beslut för ett mer hållbart samhälle. 

På onsdagen hölls invigningen av hållbarhetsdagarna med att den nya barn- och utbildningschefen Ola Karlsson pratade inför elever, lärare, organisationer, föreningar och företag. Gymnasiets dansprofil framförde en ”återvunnen” dans och Kajsa Dahlqvist från organisationen Globträdet invigde gymnasiets nya globträd. 

– Jag tycker att det har varit en fantastisk uppslutning och elever har jobbat på ett föredömligt sätt, säger Tony Carlsson och fortsätter:

– Det har varit jättemycket förberedelser och det är svårt att göra sådant i en ordinarie skolverksamhet. Det har känts svårjobbat.

"Har ett större innehåll"

Elevernas utställning öppnade redan på tisdagen och efter invigningen var det öppet för allmänheten med utställningar, information och workshops. 

– Det som skiljer sig från förra året är att vi har mycket fler deltagande program. Vi har ett större innehåll och bredare engagemang från skolan.  

Vad har du för uppmaning till allmänheten?

– Vi ska försöka dra vårt strå till stacken i Vimmerby kommun och visa att vi tänker långsiktigt och miljörelaterat. Vi är ganska duktiga på låga nivåer inom förskola och tidig skolgång, sedan faller det när man kommer upp i åldrarna. Då har man inte samma genuina tänk. 

Samhällseleverna Vetle Skaate och Simon Lenegård ställde ut med ett badkar fyllt med vatten och hade en pytteliten köttbit på ett bord. 

– Vi har räknat ut att ett helt badkar rymmer runt 200 liter vatten och det är den mängden som krävs för att göra den lilla köttbiten, säger Vetle Skaate.

Ossian Mathiasson

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagensvimmerby.se

0703787116

4 kommentarer

Gösta 2019-05-15 23:12:52

Personliga engagemang tar med andra ord tid från ordinarie undervisning och det välsignas av skolledningen. Det är tveksamt om lektionerna är ett så pass stort pedagogiskt problem att man väljer att lägga sin tid på andra aktiviteter. Åtminstone jag tror att undervisningen är mycket viktigare ur ett lärandeperspektiv än detta. Det skulle bara funka om lärarna helt enkelt inte klarar av att undervisa och just av den anledningen tvingas att göra något annat för att eleverna ska lära sig något hellre än inget alls. Men många lärare är säkert jätteduktiga på att undervisa och många elever är säkert jätteduktiga i skolan och de behöver varje minut de kan få. Försök inte inbilla någon eller er själva att detta är något modernt för detta imponerar inte på mig.

Kurt 2019-05-16 09:27:20

Vem har påstått att de andra lektionerna är ett problem? Om man tycker att det är dåligt att plocka bort 5-7 ordinarie lektioner för att utbilda sig om vad som händer med världen och dess klimat tycker jag att man har en extremt bristande uppfattning om klimatförändringarna. Vad är viktigast, att man lägger ytterligare en lektion för lära sig om medeltiden, eller att man gör en insatser för att det ens ska finnas kvar liv på denna planet om 200 år. Försök inte inbilla dig att din kommentar var modern för det är så långt ifrån verkligheten som du kan komma. Oroväckande åsikter.

Ninni 2019-05-16 17:31:11

Som förälder till en av de deltagande eleverna kan jag garantera att väldigt mycket "vanligt" skolarbete infogats i detta arbete.

Matte i form av bland annat diagram och statistik.

Svenska i form av uppbyggnad och bedömning av elevernas texter.

Samhällskunskap naturligtvis, likaså biologi och i viss mån geografi.

Faktasökande och källkritik.

Presentationsteknik och att förbereda en föreläsning.

Uppbyggnad av ett undersökande arbete med frågeställning, arbetsmetod, resultat och analys, en förberedelse inför liknande arbeten på universitet.

Övning i att tala inför större publik.

Det finns säkert mer än det här men det får räcka. Jag vill passa på att tacka Tony och övrig personal för att ni fått mitt barn att verkligen engagera sig i frågan och arbetet som mitt barn lärt sig så mycket av.

Esse non videri 2019-05-16 18:19:21

På tal om bristande uppfattning om klimatförändringarna. Värna miljön - ja. Underblås klimathysterin - nej.

Får eleverna information om baksidan av de globala målen? Får ens lärarna det? Får de information om vad som avses med Agenda 2030 och tidigare Agenda 21? Vart dessa har sin rot? Vad det kommer att innebära för det lokala och vilka metoder man förespråkar? Skulle inte tro det. Varken lärare eller politiker verkar vara insatta i vad detta är under den välpolerade ytan. Hur ska då eleverna ha en chans?

En uppmaning till er elever, tillämpa källkritik. Svälj inte det som sägs bara för att det kommer i en fin förpackning. 17 fina mål, jo, självklart, men hur ska de uppnås? Vad anses exempelvis som icke hållbart?

Att säga sig värna det man här gör och samtidigt förespråka globala mål, aka globalism är i sig helt orimligt. Globalismen håller på att förgöra planeten. Det vet alla, men alla vill inte prata om det. Vissa vill till och med prata om det som något helt annat. Klimatfrågan används som en trojansk häst och globalisternas retorik med nyspråk i Orewellanda är så framgångsrik att folk nu frivilligt ber om överstatlighet och maktförflyttning. Vi ser detta på bred front på många områden. Klimathysterin är central i detta.

Vi vet alla vilket verktyg som används för just den maktförflyttningen. Är du emot så är du klimatförnekare, högerpopulist eller främlingsfientlig. Till och med nationalism är fult. Allt det som värnar och vårdar det nära smutskastar man. Fråga dig själv varför. Varför är det så viktigt att splittra kärnfamiljen, öka företagens vinstmaximeringsorientering och utarma samhällskulturen genom att egocentrera individen? - varför är det så viktigt?

Fråga dig vidare varför suburban living, klassas som icke hållbart, fråga dig varför regeringen lägger ner BB på landsbygden? Fråga dig varför svenska myndigheter håller på att ta död på det svenska jordbruket? (Hur många jordbruk har avvecklats sedan vi gick med i EU?) Fråga dig varför självförsörjning motarbetas, vad det hindrar.

Fråga dig själv vad som är hållbart, låt inte någon annans agenda tala om det för dig. Varken Agenda 21 eller Agenda 2030. Bilda dig själv. Låt dig inte vilseledas. Sätt din egen agenda.

Som avslutning ett citat i sammanhanget. Läs och låt det sjunka in. (Vad tror du händer efter verkställd agenda? Var kommer du och din familj att befinna sig i den nya hierarkin av välstånd?)

Maurice Strong:
”Vi kanske kommer till en punkt där den enda lösningen för att rädda världen är att låta den industrialiserade världen kollapsa. Är det inte vårt ansvar att åstadkomma detta?”

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons: