Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

VECKANS FRÅGA

Tar Sverige guld i VM?

Svarsalternativ:

Ja
Nej
RöstaSe resultat

Annons:

Piroska Kallat och Staffan Samuelsson vid Vimmerbys första infopoint. Foto: Simon Henriksson

Infopoints införs i Vimmerby: "Ska kunna möta så många som möjligt"

Nu ska besöket i Vimmerby underlättas för turisterna. Detta genom att Infopoints införs.
– På detta sätt kan vi möta dem bättre, säger Peter Göransson.

Annons:

Tiderna förändras och därmed vårt sätt att söka information och kunskap. 

Numera har inte en traditionell turistbyrå samma roll – och nu ska Infopoints hjälpa turisterna i Vimmerby.

– Det blir ett schyst komplement. Det kommer drygt en halv miljon turister och vi har funderat på hur vi kan möta dem bättre. Med Infopoints kan vi göra det bättre. Det är en ny väg att nå turisterna och det finns behov att möta dem på andra sätt. Det är färre som kommer in till turistbyrån, säger turistchefen Peter Göransson.

Infopoints ska sätta gästen i fokus.

– Vi ska möta så många som möjligt och genom det här kan vi möta fler besökare. Målet är att vi ska nå ut till ännu fler turister.

"Lättare frågor"

Först ut i Vimmerby är Oxgården, där ett ställ med två digitala skärmar blivit uppställda. 

– Man kan säga att Infopoints är en kombination av tre saker: digital information, broschyrinformation och personalens rekommendationer. Vad ska vi äta till middag i kväll och så vidare, säger Oxgårdens vd Staffan Samuelson.

I Hultsfreds kommun finns redan 15 stycken utsatta Infopoints. På Oxgården är de digitala skärmarna låsta till Vimmerby och förses med information från turistbyrån.

– Man måste själv vilja vara en infopoint först och främst. Sedan finns det ett antal kriterier man måste uppfylla, platsen måste ha ett naturligt flöde av turister och man ska kunna hjälpa till med lättare frågor. Det skulle kunna vara på en bensinstation, där många människor passerar, i en livsmedelbutik eller i exempelvis Bullerbyn, Katthult eller Virum, säger Piroska Kallay.

– Det kostar också för aktören, men det kan ses som en marknadsinvestering, säger Peter Göransson.

"Fönstret jättebrett"

Staffan Samuelson fungerar nu som en testpilot för satsningen.

– Han kör först och så får vi se om fler hakar på. Det är bra att göra så här, det kan göra att man ser barnsjukdomarna på ett och samma ställe, säger Göransson.

Det behövs verkligen något liknande trots att en mängd information finns i varje persons byxficka, säger de.

– På en telefon är fönstret jättebrett, men här är det Vimmerby kommun. Det ska bara underlätta för besökaren. 

– Hade vi dragit igång tidigare, så kanske fler hade varit igång redan till sommaren, säger Staffan Samuelson.

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons: