Annons:

Bodell om att kliva av:

Nu lämnar Karl-Johan Bodell chefsuppdraget inom KLT. Foto: Region Kalmar/Pressbild

Bodell om att kliva av: "Att trappa ned som chef går inte"

Efter 18 år som chef för Kalmar Länstrafik kliver Karl-Johan Bodell av nästa år. Det är dags, känner han.
– Jag har haft tankarna på att trappa ned några år och att trappa ned som chef går inte, säger Bodell.

Annons:

I tisdags kom nyheten att Karl-Johan Bodell lämnar sin tjänst som trafikdirektör för KLT i april nästa år. Då tar också Christer Holmgren över chefsjobbet. 

– Det är mitt eget önskemål. Under de senaste åren har jag haft tankarna på att trappa ned lite och att trappa ned som chef går inte. Har man ett mer speciellt uppdrag går det att göra, säger Karl-Johan Bodell, som förstås känner visst vemod inför beslutet:

– Jag kommer att ha varit chef i cirka 18 år, så det känns lite, visst gör det det.

Hur har de här åren varit?

– Väldigt ombytliga. Man har haft det både hett om öronen och fått väldigt mycket cred när de har fungerat på ett bra sätt. Det har varit både ris och ros. När jag tog över hade jag inte så många tankar på hur det skulle bli. Busstrafik var väldigt nytt för mig som bara hade sysslat med tåg, så det fanns mycket att lära sig genom åren.

Vad är du mest nöjd med?

– Det är nog att vi har kunnat utveckla trafiken på ett så fantastiskt sätt. Vi har fått upp kundnöjdheten och att resenärerna är nöjda med resorna är väldigt roligt. Vi har haft en hög resandeökning och en bra täckningsgrad på det vi producerar.

"Väldigt återhållsam"

Att gå i pension är det dock inte dags för än. Bodell blir kvar i regionstaben som rådgivare när det gäller tåg- och infrastrukturfrågor.

– Det finns ett behov av att jobba aktivt med tåg- och infrastrukturfrågor för vårt lön. Att jag stiger av som chef för förvaltningen och jobbar enbart med tåg- och infrastrukturfrågor är en bra lösning. Jag har tänkt att fortsätta med det ett par år till.

Handlar det om att jobba mot andra aktörer och trycka på?

– Det kommer vara en hel del att hitta vägar och kontaktytor och ta fram strategiska dokument för hur vi ska jobba vidare med frågorna. 

Bland annat Anders Åkesson (C) har ju pratat om Kalmar län som ett svenskt Kaliningrad. Hur illa är det med infrastrukturen här?

– Man har varit väldigt återhållsam från Trafikverkets sida. Det finns mycket att göra här och vi måste få upp infrastrukurkvaliteten för att få en hållbar trafik, så är det.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt