Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Hastigheten på riksväg 23/34 sänks nu. Bilden är en genrebild. Foto: MostPhotos

Beslutet fattat – nu sänks hastigheten på riksväg 23/34

Kommunernas försök hjälpte inte. Nu står det klart att Trafikverket sänker hastigheten på riksväg 23/34 från 90 till 80 kilometer i timmen.
Beslutet fattades på måndagen och berör både Vimmerby och Hultsfred.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Trafikverket har nu fattat beslut om de hastighetsförändringar som ska genomföras under 2019. Totalt handlar det om 111 mil väg i Sverige där hastigheten nu sänks från 90 till 80 kilometer i timmen. Nio mil får däremot höjd hastighet.

Riksväg 23/34, från Kronobergs länsgräns till Östergötlands länsgräns, tillhör de vägar där hastigheten sänks. Detta trots att kommunerna kraftfullt motsatt sig en hastighetssänkning.

– Vi strävar efter nollvisionen, att ingen ska omkomma i trafiken. Får man en möteskollision i 80 istället för 90 kilometer i timmen så minskar risken för att omkomma med 40 procent, säger Sandra Nordahl, enhetschef på nationell samhällsplanering på Trafikverket.

Kallar det för nödåtgärd

Hastighetsförändringarna kommer att ske inom kort. Arbetet med att skylta om vägarna sker 4, 5 och 6 november i år. 

Beslutet får kritik, bland annat från Riksförbundet M, som tidigare hette Motormännen. De menar att det handlar om en nödåtgärd.

– Vägunderhållet har varit eftersatt, nödvändiga investeringar har inte gjorts. Vår kritik är att man väljer att göra det här istället för att underhålla vägarna. Dåligt underhållna vägar leder till olyckor och skador, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige, till Aftonbladet.

Om alla håller den nya hastigheten kan minst 100 liv räddas varje år, enligt Trafikverket. Myndigheten trycker också på att det sparas på bränsle och utsläppen minskar.

Lokala kommentarer om beslutet väntas under tisdagen.

Annons:

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

5 kommentarer

Leif Haraldsson 2019-10-29 12:10:05

Varför klaga på Trafikverket? Deras uppgift är att göra bästa möjliga med den lilla tilldelning de får av alla miljarder som bilismen drar in. I detta fall handlar det om vägar som ej har mitträcke. Ännu fler sträckor kommer längre fram att drabbas. Problemet är att vi har politiker som enbart är fokuserade på storstadsregionerna. Ett regeringsparti som länge suttit i knät på ett flummigt 4%-parti där fokus har legat på kollektivtrafik o elcyklar. Sverige är ett glesbefolkat land med stora avstånd. Att ha en väl fungerande infrastruktur i hela landet är inget som varit prioriterat hos våra ledande politiker. Vi har under åren sett kraftiga nedskärningar på vägunderhållet i glesbygden då det saknats pengar. Pengar saknas dock ej på andra områden där Sverige idag framstår som Europas ledande socialbyrå.

NogNu 2019-10-29 14:44:08

Personligen kommer jag som protest mot denna idioti så ofta som möjligt köra sträckan i minst dubbla tillåtna hastigheten, givetvis med registreringsskyltarna bortplockade på mina fordon.
Trafikverket kommer att ta död på glesbygden genom att genomföra dessa idiotåtgärder istället för att underhålla landets vägnät.

det du 2019-10-29 19:19:21

detta är ju inte klokt att de sänker hastigheten på en riksväg och det ska ju byggas om till en 2 plus 1 väg och då är det nog inte så smart att ha så låg hastighet. dessutom så minskar inte risken för trafikolyckor på grund av hastighets sänkning.

Berne 2019-10-31 11:09:09

För fan. Ni kommer fram i tid ändå. Slappna av.

Leif Haraldsson 2019-10-31 19:09:57

Svar till sign. Berne. Åtgärden som Vägverket gör drabbar enbart vägar utan mitträcke. Om orsaken enbart är att "rädda liv" så borde i första hand mitträcken monterats. Därtill viltstängsel då vår region är mest drabbad vad gäller viltolyckor. Nej, orsaken till Vägverkets agerande är brist på pengar då våra storstadsfixerade politiker hellre väljer att lägga 2/3 delar av bilismens skatteintäkter på annat.

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

LEDIGA JOBB

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion