Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Karin Helmersson (till vänster) ser risk att regionens attraktionskraft minskar till följd av hastighetssänkningen. Foto: Arkivbild

Regionen mycket kritisk till hastighetssänkningen: "Attraktionskraften kan minska"

Kommunerna har varit mycket kritiska. Även regionen.
Att Trafikverket sänker hastigheten på riksväg 23/34 uppskattas inte.
– Jag tror tyvärr att attraktionskraften kan minska, säger Karin Helmersson (C), ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

I går tog Trafikverket beslut om att sänka hastigheten på många vägar i Sverige. En av vägarna är riksväg 23/34. Hela vägen från Kronobergs länsgräns till gränsen mot Östergötland sänks hastigheten från 90 kilometer i timmen till 80 kilometer i timmen.

Något som upprört många. Däribland Region Kalmar län.

– En hastighetssänkning påverkar de människor som pendlar till jobb, det försvårar rekrytering om pendlingen tar längre tid. Regionen har på olika sätt försökt minska antalet arbetsmarknadsregioner, detta försvårar det arbetet, säger regionrådet Karin Helmersson (C).

Regionen tryckte i sitt yttrande i stället på satsningar utmed vägen.

– Vi har pekat på andra säkerhetshöjande åtgärder så som variabla hastighetsskyltar och ombyggnation av korsningar. 

Hur ser du på argumentet att det kan spara många liv?

– Självklart är trafiksäkerhet viktigt, men jag menar att man kan jobba med det på andra sätt. Vi vill till exempel ha mer viltstängsel i länet. Variabla hastighetsskyltar kan också sänka hastigheten till och med ytterligare vid mycket dåligt väglag för att ta ett exempel. 

Region Kalmar län tittar nu på om det är möjligt att överklaga Trafikverkets beslut.

– Jag tror tyvärr att attraktionskraften kan minska om näringsliv och besöksmål blir svårare att nå.

Annons:

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

5 kommentarer

Jan 2019-10-29 15:45:20

Trafikverket jobbar vidare med sin orimliga 0-vision för att föra människan tillbaka till häst- och vagntiden. Vad annat i samhället tillåts gå långsammare och mindre effektivt för varje år som går samtidigt som teknikutvecklingen går framåt? Problemet är väl att det inte finns pengar i budgeten för att göra säkrare och snabbare vägar. Känns i och för sig lite konstigt när skatterna relaterade till bilen är högre än någonsin.

AnimalScribax 2019-10-29 16:55:15

Trafikverkets vinklade analyser och modeller är söndersmulade av flera experter, bla professor emeritus L. Strandberg som jobbat hos VTI mfl.

Klart liv räddas om hastigheten är 0.
Men sveriges bilister betalar in 85 miljarder (tusen miljoner) i skatt, avgifter per ÅR till stadskassan. Knappt 1/3 återinvesteras i infrastruktur så vi subventionerar alla andra trafikslag, cykelbanor mm men får bland Europas sämsta vägnät. Sönderkört , farthinder precis överallt.

Vladimir 2019-10-29 21:03:18

Vad blir nästa miljöförslag, att privatbilister får köra max 50?

Privatbilismen dör nu. Man har inte råd att köpa nya familjebilar, utan begagnade äldre eller små och osäkera. Då måste man sänka farten ännu mer pga utsläpp samt ökade risker.. MP jublar..

Bo Carlsson 2019-10-29 22:53:20

Är det någon som bryr sig om hastighetsbegränsning om det inte finns kameror, för poliser är ju inte ute kanske om det är vackert väder.

Undrande 2019-10-30 08:54:55

Vilken attraktionskraft skulle kunna minskas mer?

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

LEDIGA JOBB

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion