Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Det första bekräftade fallet i länet är ett faktum. Foto: MostPhotos

JUST NU: FÖRSTA BEKRÄFTADE FALLET AV CORONA I LÄNET

Det första fallet av coronaviruset covid-19 har bekräftats i Kalmar län. Det skriver regionen i ett pressmeddelande.

Annons:

Under tisdagen kom provresultat som bekräftade att en man i Kalmar län smittats av det nya coronaviruset. Det handlar om en man i 50-årsåldern som i början av mars kom hem från en resa i Österrike. 

Mannen insjuknade i anslutning till detta och tog kontakt med vården. Mannen pratade i telefon med en infektionsläkare vid Länssjukhuset i Kalmar. 

– Just nu görs en bedömning av hur patienten mår och utifrån det avgörs om han behöver vård på sjukhus eller i hemmet. Patienten har också fått tydliga förhållningsregler hur han ska bete sig fram tills han är smittfri. Vi har också påbörjat sedvanlig kontaktspårning för att identifiera de närkontakter som patienten har haft, säger smittskyddsläkare Lisa Labbé Sandelin.

Testar löpande

Regionen provtar löpande personer som uppfyller Folkhälsomyndighetens kriterier för provtagning avseende det nya coronaviruset. Provtagningen sker i det tält som finns vid infektionskliniken vid Länssjukhuset i Kalmar och från och med i morgon planeras motsvarande provtagning också ske vid Västerviks sjukhus.

Om man har symtom och har varit i ett riskområde ska man ringa 1177 som bedömer om man behöver prata med en infektionsläkare. 

Fotnot: Vi har sökt smittskyddsläkaren via pressjouren utan resultat.

Annons:

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Taggar i artikel

12 kommentarer

Jan-Gunnar Johsnsson 2020-03-10 17:14:02

Men i herrans namn, varför skriver ni inte ut vilken ort det gäller?

Svar:

Regionen berättar inte vilken ort det gäller.

Simon Henriksson

Rädsla för viruset! 2020-03-10 17:53:00

Det är svårare att bearbeta viruset om man ej får reda på orten där den har upptäckts i!! Media och sjukvården skärp er! ni gör det bara svårare för allmänheten att förhindra att bli smittade!

Svar:

Regionen går inte ut med specifika orter, så därför kan vi inte redovisa det.

Simon Henriksson

Petter Niklasson 2020-03-10 18:32:18

men herre gud. vad spelar det för roll, du ska tänka på smittspridning och sådant ändå. din närmaste granne kan bära på det utan att någon av er vet om det .

Errol Norstedt 2020-03-10 18:57:40

Varför berättar inte Regionen vilket område det gäller? Vore det inte bättre att upplysa allmänheten om var smittan finns? Eller behövs mer beläggning på sjukhusen månne?

Paulina Rodhe 2020-03-10 20:53:59

bättre att skriva ut så man kan vara på sin vakt!!! Och kanske får nån likande smitta??? Så man inte smittar alla?!??

Mona Schiller 2020-03-10 23:39:00

Det är väl information vi behöver för att veta var vi behöver vara extra försiktiga? Inte fånig SEKRETESS! Kan någon ge förklaring?

Oviktigt 2020-03-11 02:15:10

Vi ser ju här hur ni beter er, angående 2 smittade i länet. Vi antar att ni får veta var,det skulle öka trycket på sjukvården enormt, på dessa 2 platser. Det är ju inte svårt att räkna ut att vissa av er helt plötsligt skulle ha lite konstiga "krämpor". Ni/jag behöver bara veta att 2 personer är smittade, sitter i en miljö, där dessa 2 inte kan smitta.
Då smittspårning säkerligen pågår för fullt, och just du inte blivit kallad så ta det lungt. Beter er efter dom rekommendationer som finns, ta eget ansvar, ha koll på media, håll er informerade om vad som gäller, bland annat genom Dagens Vimmerby. Och att en reporter skulle veta var i länet 2 personer finns, när det är sekretess ifrån myndigheter som gäller, är en omöjlighet.
Det förvånar och skrämmer mig att det Svenska folket , agerar så här, vi har haft det lite för bra, lite för länge, och det har satt sina spår. Ni har vatten, föda,tillgång till sjukvård, information fortlöpande..det är väl ganska bra förutsättningar ändå?

Jordi 2020-03-11 07:05:45

Mycket Tråkigt att ni inte talar om vilken regioner det gäller sekretess skulle inte finnas här!!! Allt annat kan man googla fram över en person det kanske skulle man kunna ändra så man får mer anonymitet där istället. Fattar inte heller varför folk måste resar . Man kan väl tar mer hänsyn om sina medmänniskor nån gång om det gäller såna tider .

Får vi läsa din journal Mona! 2020-03-11 10:02:57

Alla ska ta ansvar för sig själva och sin omgivning.
Undvika att bli smittad och föra smitta vidare.
Mona får hålla sig inne tills stämpel i pannan införs.

Bo C 2020-03-11 14:37:24

Den personliga integriteten är visst viktigare än smittspridning.

Amanda 2020-03-11 16:57:01

Men jösses, precis som Petter skriver bör man tänka på smittspridning oavsett. Eller är det drevet som ska dra igång klappjakten på de smittade? Man blir ju livrädd för hur folk beter sig. Stockholm har 233 fall, hela Kalmar län 2 fall. Jisses sansa er

Jörgen 2020-03-11 20:14:50

Alla ska vara försiktiga överallt.
Viruset sprids som en förkylning så se till att tvätta händerna och inte umgås med människor som visar symptom.
Exakt adress på en smittad är totalt ointressant då det inte finns belägg för att alla andra är smittofria bara för att du vet att någon i X-stad är smittad.
Skärp till er och var vaksamma oavsett om regionen redovisar 1 eller 10000 smittade.