Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

För andra året i rad är Vimmerby Tidning den dagstidning som tappar flest prenumeranter i hela landet. På två år har upplagan minskat med över 25 procent. Foto: Simon Henriksson

Fortsatt ras för dagstidningarna – lokal tidning tappar mest i hela landet

Dagstidningarna i Kalmar län fortsätter att tappa i upplaga. För andra året i rad tappar Vimmerby Tidning/Kinda-Posten mest av alla lokaltidningar i hela Sverige. VT/KP har nu tappat mer än var fjärde prenumerant på två år. 

Annons:

Nyligen släppte Kantar Sifo 2019 års TS-upplagor för den svenska dagspressen. Sett till hela riket har de senaste årens upplagetapp bromsats – främst i och med att den digitala abonnemangsstocken växer.

Sexdagarstidningarna i Kalmar län har det dock fortsatt tungt. Störst upplagetapp visar Vimmerby Tidning/Kinda-Posten, som för andra året i rad backar drygt 14 procent (mest av landets samtliga 4-7-dagarstidningar) – från 9 100 exemplar 2018 (inklusive digital upplaga) till 7 800 exemplar 2019.

På två år har Vimmerby Tidning/Kinda-Posten nu tappat över en fjärdedel av sin upplaga. Systertidningen Västerviks-Tidningen ligger kvar på en stabil nivå och tappade "bara" 3,4 procent 2019; från 9 500 till 9 300.

"Det hade jag räknat med"

Christoffer Nielsen är ansvarig utgivare för båda tidningarna:

– Det är väldigt olika tidningar det här handlar om, Västerviks-Tidningen har en stabil upplaga och en klättrande läsaraffär digitalt och Vimmerby Tidning står inför en strukturomvandling där det digitala ska stå i fokus.

Västerviks-Tidningen ligger stabilt medan Vimmerby Tidning tappar mest i Sverige. Varför är det så tror du?

– Det är väldigt svårt att svara på, en del läsare tappade vi i uppköpet och det hade jag räknat med. Västerviks-Tidningen har varit en NTM-tidning länge och den är inte heller lika utspridd, den fokuserar på en kommun medan Vimmerby Tidning fokuserar på flera. 

VT/KP har tappat 14 procent två år i rad. Hur ska ni vända utvecklingen? 

– Vimmerby Tidning står inför en strukturomvandling och det är fullt ös på det digitala nu samtidigt som vi ser till att leverera förhållandevis tjocka tidningar med mycket lokalt material från flera orter.

Känner du att ni har misslyckats med Vimmerby Tidning sedan NTM:s köp?

– Jag känner inte att vi misslyckats, men jag känner mig självklart inte nöjd heller. Jag fungerar inte så. Jag ser framåt och ger mig fan på att det måste finnas en framtid för lokal journalistik.

Barometern klart störst

Här är listan över länets samtliga 4-7-dagarstidningar:

  • Barometern/OT 35 400 ex (36 300 ex), minus 2,5 %.
  • Västerviks-Tidningen: 9 300 ex (2018), minus 2,1 %.
  • Vimmerby Tidning/Kinda-Posten: 2019 7 800 ex (9 100 ex 2018), minus 14,2 %. 
  • Ölandsbladet 7 400 ex (7 500 ex), minus 1,3 %.
  • Kalmar Läns Tidning med Kalmar-Posten 2 300 ex /2 300), minus 4,2 %.

Annons:

Jakob Karlsson

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

6 kommentarer

Fd läsare 2020-04-24 16:21:11

Inte konstigt för de har ju fortfarande inte skickat med 3D glasögon så man kan se vad bilderna ska föreställa samt de mesta hände ju för två dagar tidigare än när man får tidningen pgaändrade trycktider mot när den trycktes i Vimmerby

Uffe 2020-04-24 17:45:59

Det är inte så konstigt ,tidningen blir tunnare o tunnare men dyrare , sen kan man läsa alla nyheter på nätet dagen innan det står i tidningen.

Bo C 2020-04-24 19:36:46

Och vem kan vara skyldiga till det, fast det är ju bra för miljön mindre pappersåtgång.

Johan Rosén 2020-04-24 19:49:46

Vimmerbybor vakna! Om Vimmerby Tidning försvinner kommer vi aldrig få en tidning tillbaka. Vi har idag en mediavärld som förändras. En jättebra förändring är DV men en jätteviktig röst är Vimmerby tidning. Vi kan ibland brösta oss och tala väl om Sverige. Särskilt om det är landskamp i en folksport. I andra situationer är vi stolta och talar väl om Vimmerby. De flesta av oss vill identifiera oss med Sverige och Vimmerby. Vi är Vimmerbybor. Ett jätteviktigt kitt för denna identitet är Vimmerby Tidning . Jag tycker faktiskt att det är varje hushålls ansvar i Vimmerby att ha en prenumeration. Det handlar om mycket stora kulturella värden.

Viktor S 2020-04-25 01:19:16

Men allvarligt, pressläggningen är för tidig. Förra året när dackarna körde, hann tidningen inte se färdigt matchen och skriva om den. Fanns inget intressant att läsa i den alls. Så fatta att det är 2020 nu och släng pappersvarianten av tidningen. Jobba med digital upplaga. Sedan måste ni ta ett beslut om ni ska äta kakan eller behålla den. Ni kan inte livnära er på annonser och sedan ta betalt för tidningen också. Antingen eller. Det är så passé detta. Möt dagen där den är istället för att försöka förändra den till vad den var. Capiche?

Lars Larsson 2020-04-26 17:26:06

Den enes död... Sorgligt att dagsländan DV i bitterhet och skadeglädje ständigt måste strö salt i de sår man själv skapat. Se till att leva lika länge som VT - och hålla samma bredd och kvalitet! Hederlighet höves er!

Svar:

Det är en självklarhet att berätta hur det går för företagen i vår region, både när det går bra och dåligt. Vi brukar skriva om upplagesiffrorna och startade DV för att vi tror på konkurrens. 150 år blir tufft, men vi ska göra vad vi kan.

Jakob Karlsson

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

+ =  

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

2 st (980x300),
Gå tillbaka till mobilversion