Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

LANTBRUKSFÖRETAG I LÄNET GRANSKAS: "CHOCKAD AV DET JAG SÅG"

Ett större lantbruksföretag i länet kommer granskas av Länsstyrelsen. Djurenheten inom Länsstyrelsen har sett en film som ska beskriva felaktig djurhantering.
– Jag blev chockad av det jag såg, säger Fredrik Ustrup, tillförordnad enhetschef på Djurenheten.

Annons:

Under onsdagen startade Länsstyrelsen ett tillsynsärende gällande ett större lantbruksföretag i Kalmar län. Detta efter att Djurenheten fått uppgifter om felaktig djurhantering. 

– Jag blev chockad av det jag såg. Så här ska det inte få gå till. Vi har fått det bekräftat att filmen jag fått se är inspelad vid ett lantbruksföretag i länet. Därför startade vi omgående ett tillsynsärende, utifrån det jag sett. Det är vår plikt att agera om vi får sådana uppgifter. Vi har redan fått fram uppgifter som enligt min bedömning kan ligga till grund för en åtalsanmälan, säger Fredrik Ustrup, tillförordnad enhetschef på Djurenheten, i ett pressmeddelande.

Länsstyrelsen fick se en film och började därefter forska i fallet. Efter att ha fått en bekräftelse ska man genast ha agerat. Missförhållandena som visats ska ha skett vid avlivning av djur. 

– Djurföretagaren har uppgett för oss att det är en underleverantör som brustit och inte följt de riktlinjer som fanns. Vi kommer nu att lämna över ärendet till polis och åklagare för vidare utredning, säger Fredrik Ustrup.

Även landshövding Cecilia Schelin Seidegård har reagerat starkt. 

– Inga djur ska behöva lida på det sätt som Fredrik beskrivit för mig. Vi måste ta det här på stort allvar. Djurskyddslagen är till för djurens bästa, säger hon.

Senare visade det sig att filmen kom från äggfarmen CA Cedergren i Mönsterås. Mer om händelsen kan du läsa här. 

Annons:

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

12 kommentarer

Micke 2020-08-05 16:19:19

Synd att vi har en på tok för tandlös djurskyddslag!

Cecilia 2020-08-05 16:31:06

En "underleverantör", det spelar ingen roll, det är företagaren som är ansvarig! Jag blir vansinnig på alla idioter som ska ha djur och inte kan behandla dem väl!! Gå ut med vilka det är..

MA 2020-08-05 19:20:14

Varför är det alltid mer hemskt mer illa folk blir mer upprörda mer arga när det handlar om djur som far illa? När människor behandlas lika illa och far illa då är blir folk inte lika arga.

Jan 2020-08-05 20:26:50

Ja får instämma med Cecilia här...tycker det börjar komma allt mer rapporter på vanvård av djur. Lagar hit och dit är ju bra, åtgärder bättre, men en direkt handling i klara fall..bäst. Det man har gjort emot dom djur man har ansvar för..bör man själv utsättas för, i dessa fall.

Michael 2020-08-05 23:41:27

Om åklagare får det, är det offentligt delvis..

Cecilia 2020-08-06 07:32:57

Japp, Michael! Jag ska följa upp detta!
Cecilia

Mats Hugosson 2020-08-06 08:33:55

Hur kommer det sig att det är en bild på kor, när ”fallet” handlar om höns?
Hur kommer det sig att en djuraktivist ”råkar vara på plats” och filma när någon/några på natten avlivar höns på ett regelvidrigt sätt?
Hur kommer det sig att ”någon” avlivar höns på ett regelvidrigt sätt på natten, när ingen ordinarie personal är i tjänst och samtidigt ”råkar” djurrättsaktivister vara på plats?
Detta avskyvärda brott har många frågetecken och utan en rejäl utredning ser det ut som om att även djurrättsaktivisterna rent juridiskt är skäligen misstänkta för detta brott.
Personligen ser jag mer frågor än svar, när jag läser denna artikel.

Svar:

Vi visste inte vilken typ av gård det handlade om när denna artikel skrevs.

Jakob Karlsson

Stigfinnaren 2020-08-06 08:36:53

Märkligt med en bild på nötkreatur ,när det handlar om höns

Svar:

Vi visste inte vilken typ av gård det handlade om när denna artikel skrevs.

Jakob Karlsson

Robin 2020-08-06 08:51:10

Sverige har generellt sett bra djurskyddslagar som efterföljs i mångt och mycket. Vill man stödja svenskt företagande och bra djurhållning se då till att köpa svenskt kött- och mejeriprodukter. Vi som konsumenter har även ett ansvar. När kött och mejeriprodukter skeppas från andra världsdelar till Sverige och är billigare än svenska produkter då är det ganska uppenbart att djurens miljö och utfodring är under all kritik. Så se till att köpa svenskt!

Michael 2020-08-07 11:13:18

Att djurrättsalliansen sannolikt av en tillfällighet just kan filma detta.Betyder att denna slumpfilmning bevisar ett vedertaget djurplågeri på företaget.Det är närmast en omöjlighet att få med detta på film om inte det finns bra tips bakom

Liss-Kari Arfvelin 2020-08-08 12:15:24

De som försöker misstänkliggöra dem som avslöjar missförhållanden i ägg,kött, mjölk och pälsindustrin som Mats Hugosson gör, är konsumenter som blundar för verkligheten och de som livnär sig inom området.
Ett stort problem när det gäller att avslöja djurplågeri som ofta verkar ske rutinmässigt, är ju att länsstyrelsen måste informera i förväg om sina inspektioner. Därför behöver frivilligorganisationer agera.

Ruth 2020-08-09 04:23:32

Förvånar inte mig...