Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

En förstudie visar nyttorna med elektrifierade tågbanor i Kalmar län. Foto: KLT

STUDIE: ELEKTRIFIERA STÅNGÅDALSBANAN!

Kalmar Länstrafik och Jönköping Länstrafik har finansierat en förstudie av tågbanorna i länen. Slutsatsen är klar: elektrifiera järnvägen.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Studien presenterades i Kalmar i dag. Stångådalsbanan körs i dag med dieseltåg. Elektrifierade tågbanor gör det möjligt att använda elektriska motorer med högre verkningsgrad och biogas. Kostnaderna för drift och underhåll är dessutom hälften så höga. 

Huvuddelen av det svenska järnvägsnätet är redan elektrifierat men i Jönköpings och Kalmar län finns mer än 600 kilometer oelektrifierade spår med persontrafik.

– I Kalmar län handlar det om sträckorna Kalmar-Linköping, Västervik-Linköping och Berga-Oskarshamn och det är vårt långsiktiga mål att elektrifiera dessa tågbanor, säger Karl-Johan Bodell, trafikdirektör i Kalmar län i ett pressmeddelande

– I Jönköpings län finns stöd för en elektrifiering av sträckorna Jönköping-Värnamo och Nässjö-Värnamo, både på nationell och regional nivå. Vi hoppas att elektrifieringen kommer till stånd inom en tioårsperiod, säger Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör i Jönköpings län.

Minska dieselanvändningen

Förstudien föreslår även att dubbla driftsätt bör prioriteras när nya tåg köps in. Det innebär att tågen har både el- och förbränningsmotorer som kan drivas på helt fossilfria bränslen och att tågen kan trafikera både elektrifierade och oelektrifierade tågbanor.

I dag används cirka 1 900 kubikmeter diesel för persontrafiken i de respektive länen. 

– En sådan lösning är både flexibel och resurseffektiv då den kräver färre fordon och färre reservdelar. I väntan på nya fordon är det möjligt att tanka de befintliga motorvagnarna med upp mot 30-40 procent fossilfria dieselliknande bränslen. På så vis kan vi redan idag ta ett viktigt steg i riktningen mot en fossilfri regional tågtrafik, säger utredaren Yvonne Aldentun.

Förstudien är delfinansierad av den regionala strukturfonden för Småland och Öarna med syftet att undersöka förutsättningarna för en fossilbränslefri regional tågtrafik.

Annons:

Jakob Karlsson

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion