Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

VECKANS FRÅGA

Tänker du på klimatkrisen när du planerar din semester?

Svarsalternativ:

Ja
Nej
RöstaSe resultat

Annons:

Kvalitetssamordnaren Bertram Stenlund Fridell vill att man fortfarande ska sikta på att bli bäst 2020. Foto: Vimmerby kommun

Kvalitetssamordnaren efter raset: "Att sikta lågt leder inte till utveckling"

I ännu en skolranking hamnar Vimmerby kommun i den absoluta botten. Kommunens kvalitetssamordnare, Bertram Stenlund Fridell, tycker att man ska vara försiktig med att analysera rankingen. – Tittar vi på de faktiska siffrorna så går resultaten sakta men säkert åt rätt håll inom de flesta områden, skriver han i ett mejl.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Först rasade Vimmerby kommun i Lärarnas Riksförbunds skolranking. I dag kom också nästa dystra besked – Vimmerby tappar från 217:e plats till 267:e på Lärarförbundets ranking över Sveriges bästa skolkommun. 

Barn- och utbildningschefen Birgitha Sahlin är på möte i huvudstaden och i hennes ställe besvarar kvalitetssamordnaren Bertram Stenlund Fridell våra frågor. 

Han anser inte att man ska lägga för stor vikt vid rankingen, där Vimmerby alltså är bland de sämsta skolkommunerna i hela landet. 

– Det som är tydligt i alla rankingar är att små förändringar, till exempel i elevresultat ger stor effekt för en så relativt liten kommun som Vimmerby. Det gör att vissa kriterier som drar ner resultatet ena året kan ligga högt nästa år, även om det faktiska resultatet inte ändrats så mycket. Det gör att vi bör vara försiktiga med alla rankingar, oavsett åt vilket håll de pekar, skriver Bertram Stenlund Fridell i ett mejl. 

"Svårt att analysera"

I fjol störtsjönk Vimmerby kommun från plats 97 till 217 i Lärarförbundets ranking. I år fortsätter fallet. 

– Det är svårt att analysera resultatet i rankingen, eftersom Lärarförbundet använder ett komplext sätt att räkna ut rankingen på de olika kriterierna. De data de använder är ofta inte den som finns i nationell statistik och det sätt de räknat på går inte att efterlikna. Därför kan vi inte se exakt vad som ligger bakom alla förändringarna. 

Vad är anledningarna till att Vimmerby prenumererar på bottenplaceringar?

– De olika rankingarna som presenteras under året bygger till viss del på samma faktorer, vilket gör att om vi sjunker i en, så sjunker vi i övriga rankingar också. Ett exempel är att andelen elever som uppnådde kunskapskraven i alla ämnen 2015 var lägre än förväntat, vilket sedan påverkar flera kriterier i rankingarna. Detta värde såg mycket bättre ut nu 2016. 

"Tvärt emot den faktiska utvecklingen"

Trots att Vimmerby ånyo tappar och hamnar längre och längre från toppkommunerna, tycker inte Stenlund Fridell att rankingen överensstämmer med verkligheten.

– Utvecklingen av flera kriterier i Lärarförbundets ranking är tvärt emot den faktiska utvecklingen. Till exempel ökade resurserna i grundskolan för undervisning, läromedel och utrustning mellan 2014 och 2015. Andelen elever i gymnasiet som tog examen på högskoleförberedande program ökade med hela 13 procentenheter mellan 2014 och 2015. De kriterier som bygger på faktorer sjunker trots det i rankingen.

Förra året rankades lärarlönerna som de fjärde lägsta i hela landet. Vimmerby har klättrat något, men hamnar på plats 262 i rankingen.

– Vad gäller lönerna analyserar vi och jämför lönerna för olika kategorier varje år för att se om det behövs göras extra satsningar på någon grupp. I den statistik som vi har tillgång till kan vi se att medianlönen ökade mycket för lärare i grundskolan mellan 2014 och 2015. Denna ökning var betydligt större än för de kommuner som vi har statistik för i länet.

"Verkar inte gett effekt"

Vimmerby rankas på plats 249 som avtalspart. Det förvånar kvalitetssamordnaren. 

– Det som vi behöver ta ett extra varv och analysera är varför Lärarförbundet rankar kommunen som avtalspart så lågt. Diskussioner kring detta fördes redan förra året, men verkar inte ha gett någon effekt.

Vimmerby hamnade ännu sämre i Lärarförbundets ranking gentemot Lärarnas riksförbunds dito. 

– Fackförbundens rankingar är en partsinlaga och det är inte upp till oss att ranka vilken vi tycker bäst om.

Bör målet om att vara bäst i landet 2020 slopas eller tonas ned?

– Tittar vi på de faktiska siffrorna så går resultaten sakta men säkert åt rätt håll inom de flesta områden. Här gäller det att hålla i och fortsätta utveckla det systematiska kvalitetsarbetet för att kunna sätta in resurser och åtgärder på rätt ställe i rätt tid. Det gäller att, precis som inom alla verksamheter, att ha ett högt mål att sikta mot och steg för steg jobba mot målet. Att sikta lågt leder inte till utveckling.

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

2 kommentarer

Tomas Holgersson 2016-10-03 18:32:38

Bertram Stenlund Fridell anser inte att man ska lägga för stor vikt vid rankingen, det håller jag helt med om. Men då framstår det som ännu märkligare att skolan för några år sedan under stort ståhej satte upp målet att bli bäst i Sverige.
Ska man ha den målsättningen måste man vara beredd på att det kostar. Eftersom kommunen snålat i stället för att satsa har det gått som det gjort, något annat var inte att vänta.
Jag har tidigare offentligt frågat skolledningen varför man satt målet bäst i Sverige. Ingen har ansett det mödan värt eller kunnat svara.
Släpp drömmarna och sätt mål som är rimliga i förhållande till resurser och förutsättningar och bygger på elevernas bästa och inte hybris hos skolledning och nämnd.

En som jobbar i skolan 2016-10-04 13:27:31

När man sätter så orimliga krav som att bli bästa skolkommun inom några år, när verkligheten visar på en mycket låg ranking- det är inte att sikta högt med friska tag. Det är bara att bygga luftslott. När rankingen visar att vi tappar försöker skolförvaltningen så gott de kan att omtolka siffror som tyder på det motsatta. Det första som krävs för tillfrisknande är självinsikt. En patient som tror hen är frisk kommer inte att gå i behandling. Visst ska man ha mål med sin verksamhet, men denna löjliga vision om att bli bäst inom några år, sagt som en trollformel utan trolldryck står nog mest i vägen. Vi måste nog ha en samsyn att det finns stora brister i skolan i denna kommun, annars kommer vi ingen vart. Det är ett ömsesidigt stort ansvar som behöver tas- eleverna- att göra jobbet att studera ordentligt, lärarna- att faktiskt lära ut och inte ge eleverna frihet de inte klarar, föräldrar- att förstå att vi faktiskt jobbar på samma sida för det goda. Skolledning- att låta lärare faktiskt vara lärare, så långt ni förmår ge dem det uppdraget. Förvaltning- att försöka se saker som de är. Tell it like it is!

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons: