Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Förvaltningschefen Birgitha Sahlin är både nöjd och missnöjd med Vimmerbys resultat i årets skolranking. Foto: Vimmerby kommun

VIMMERBY KLÄTTRAR PÅ NY SKOLRANKING

Vimmerby kommun och skolrankingar brukar leda till dystra artiklar. I den SKL-rapport som presenterades i dag gör Vimmerby ett rejält skutt uppåt.
– Den främsta anledningen till placeringen är att elevernas resultat är bättre än vad som kan förväntas utifrån det modellberäknade värdet, säger Bertram Stenlund Fridell, kvalitetssamordnare på barn- och utbildningsförvaltningen, i ett pressmeddelande.

Annons:

Vimmerby klättrar från plats 220 till plats 157 – vilket måste ses som ett rejält skutt framåt. SKL:s öppna jämförelse brukar presenteras under april månad, men i år har man snabbat på arbetet och publicerar jämförelsen för läsåret 2015/16 redan nu. 

Fler är godkända i alla ämnen

Ett skäl till att Vimmerby klättrat är att andelen elever som har godkänt i alla ämnen ökat från 69 procent till 75. Däremot är det genomsnittliga meritvärdet och andelen elever som blir behöriga till gymnasiet ungefär på samma nivå. 

Viktigt för rankingen är också ett modellberäknat värde som utgår från olika bakgrundsarbetet som visat sig ha betydelse för elevernas resultat i skolan. Faktorerna som man tittar på är föräldrarnas utbildningsnivå, andelen pojkar och andelen nyinvandrade elever.

"Behöver stärka arbetet"

– I jämförelsen har Vimmerby uppnått resultat som är flera procentenheter bättre än förväntat, både vad gäller andelen elever med betyg A-E i alla ämnen och andelen elever som är behöriga till gymnasiets yrkesprogram. Samtidigt ligger elevernas genomsnittliga meritvärde något lägre än det modellberäknade värdet, säger Bertram Stenlund Fridell. 

Förvaltningschefen Birgitha Sahlin är både nöjd och missnöjd över rankingplaceringen. 

 – Resultatet visar att skolorna är allt bättre på att följa upp och stötta de elever som inte klarar kunskapskraven i de olika ämnena. Samtidigt ser vi att vi behöver stärka arbetet med att eleverna ska nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling och därigenom nå allt högre betyg, säger hon. 

Annons:

Jakob Karlsson

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Lunchguiden

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion