Annons:

Nöjda med bemötandet inom hemtjänsten – många äldre ensamma

Vimmerby kommuns äldre är överlag nöjda med hemtjänsten. Foto: Vimmerby kommun

Nöjda med bemötandet inom hemtjänsten – många äldre ensamma

96 procent av brukarna som svarade på Socialstyrelsens enkät är nöjda med personalens bemötande – men 58 procent känner sig ensamma. – Det är väldigt roligt att vårt arbete och våra medarbetare får så gott betyg och det känns positivt när de förbättringar vi arbetat med ger resultat, säger Karin Holmgren, verksamhetschef för äldreomsorg.

Annons:

210 brukare inom hemtjänsten har svarat på en mängd olika frågor i Socialstyrelsens enkät – och många är nöjda med hemtjänsten. Kommunens medarbetare får toppbetyg. 96 procent tycker att bemötandet alltid eller oftast är bra. 

Andra positiva siffror är att 97 procent anser att personalen ibland/oftast/alltid lyssnar på brukarnas åsikter. 83 procent tycker att personalen utför sina arbetsuppgifter ganska bra eller mycket bra och lika många tycker att personalen har tillräcklig tid för sina arbetsuppgifter. 

Trygga men ensamma

97 procent känner sig väldigt eller ganska trygga i sitt boende och 99 procent har förtroende för några/de flesta /alla i personalen. 

Däremot är det många som känner sig ensamma. Nästa sex av tio, 58 procent, känner sig ensamma då och då eller ofta. 47 procent uppger att de har lätta eller svåra besvär med ångest, ängslan eller oro. 

Sammantaget så är det bara tre procent som uppger att de är missnöjda med hemtjänsten. 

"Mycket goda resultat"

Kommunen är nöjd med resultatet i enkäten: 

– Vi har duktiga medarbetare och vi ser att bemötande och trygghet är viktiga delar för god kvalitet för äldre. Vimmerby får mycket goda resultat på just de områdena. Att vi får 100 procent på frågan om bra bemötande inom hemtjänsten och högt betyg även för bemötandet på våra boenden känns mycket bra och samma gäller för frågan om trygghet, säger Pernilla Jacobsson, kvalitetssamordnare vid socialförvaltningen i ett pressmeddelande.

  – De är intressant att få del av de olika undersökningarna och de utgör ett viktigt underlag för framtida prioriteringar och satsningar. Det känns positivt när de förbättringar vi arbetat med ger resultat, säger Karin Holmgren, verksamhetschef för äldreomsorgen.

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt