Annons:

Investerade i kommunens fiber – kan inte få trygghetslarm

Kommunens trygghetslarm fungerar inte för hushåll med fibertelefoni. Foto: Vimmerby kommun

Investerade i kommunens fiber – kan inte få trygghetslarm

En äldre kvinna i kommunen investerade många tusenlappar för att fibrera sin fastighet. Just därför kan hon inte få sitt behov av trygghetslarm tillgodosett.
– Det är inte speciellt tryggt att vara utan larm, säger kvinnans son.

Annons:

Den äldre kvinnan köpte fiber av Vimmerby kommun – men det innebär att hon inte kan få kommunens trygghetslarm.

Skälet är att trygghetslarmen som kommunen erbjuder kräver fast telefoni genom Telia och inte fungerar med fibertelefoni.  

– Kommunen säger att det måste vara Telias fasta telefoni som operatör. Min mor har Vimmerby Fiber och fibertelefoni och Telia säger att de har avverkat kopparnätet där min mamma bor, säger den anhörige som vill vara anonym.

 700 abonnenter

Kommunens trygghetslarm är alltså bundet till det gamla kopparnätet som nu avvecklas. Fram till oktober nästa år ska 25 master i kommunen monteras ned, vilket innebär att 700 abonnenter blir av med den fasta telefoni som kommunens trygghetslarm kräver.

– Jag hittade en pressrelease från 2014 från kommunen där det stod att man skulle byta ut dagens lösning mot en digital, men inget verkar ha hänt. Man säger att man inte haft råd. 

 "Lite tryggare"

Personens mamma fick beslut om trygghetslarm för några veckor sedan. Efter flera diskussioner har personen i alla fall fått ett telefonnummer som hon kan ringa dygnet runt.

– Det känns lite tryggare, men det är förstås bättre med ett larm som man alltid har med sig än en telefon. Jag ser det som ganska ironiskt och tragiskt att kommunen inte kan erbjuda larm till hela kommunen. Det måste vara en väldigt dålig upphandling som gör att de är bundna till en operatör.

 "Inte speciellt tryggt"

Personen är i 80-årsåldern och svårt sjuk.

– Min mamma mår inte så bra och det är inte speciellt tryggt att vara utan larm. Det är ganska stora risker. Vi har inte haft den diskussionen än, men kan man inte ha ett larm så kan det i slutändan bli så att man måste flytta.

Den anhörige vill nu se en snabb lösning.

– Antingen får man byta ut systemet, förse min mamma med en Telia-uppkoppling eller hjälpa henne med en operatör som kan få larmet att fungera.

Här kan du läsa hur socialnämndens ordförande Eva Berglund ser på situationen. 

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt