Annons:

Fortfarande ingen ändring av hastighetsgränserna – efter nio år

Ingen hastighetsskylt i Vimmerby har ändrats trots att projektet varit igång i nio år. Bilden är en genrebild. Foto: MostPhotos

Fortfarande ingen ändring av hastighetsgränserna – efter nio år

Rätt fart i staden är ett projekt som varit igång sedan 2012 i Vimmerby och som syftar till att anpassa hastighetsbegränsningarna i staden. Under nästan ett decennium har emellertid ingen hastighetsbegränsning ändrats.

Annons:

Trafikverkets projekt "Rätt fart i staden" infördes 2008 i samband med revisionen av hastighetsbegränsningssystemet, vilken bland annat syftade till att minska trafikdödligheten. I projektbeskrivningen till "Rätt fart i staden" står att "Långsam biltrafik på de gåendes villkor skapar trygghet och liv i ett område". I Vimmerby har projektet varit igång sedan 2012, ändå har ingen hastighetsbegränsning justerats.

Enligt Maria Åkerö, trafikingenjör på samhällsbyggnadsavdelningen, är tanken att börja med hastighetssänkande åtgärder och först därefter justera hastighetsbegränsningen. Som exempel nämner hon en avsmalning vid korsningen Prästgårdsgatan och Bråkmakargatan som genomfördes i december förra året.

Digitala skyltar

En annan hastighetssänkande åtgärd är digitala skyltar som visar hur snabbt man kör. Antalet kilometer i timmen illustreras med en grön, glad smiley om föraren håller hastighetsbegränsningen, och en röd, ledsen variant om hen kör för fort. Dessa skyltar är emellertid ingen permanent inmontering, utan flyttas runt utifrån önskemål från stadens invånare. Just nu sitter de på Drottninggatan, sedan boende i området klagat över att hastighetsbegränsningen ofta överskrids där.

Finns det risk att folk börjar köra för fort igen när skyltarna plockas ned?

– Ja, det finns en risk för att folk kör snabbare då. Det är ett problem. Men skyltarna samlar även in data, hur fort folk kör och hur många bilar som passerar.

Hur använder ni den datan?

– Den datan använder vi inte, vi har andra mätinstrument. Men den går att läsa ut.

På frågan om det inte vore smartare att fokusera på mer hållbara lösningar, som övergångsställen, hänvisar Maria Åkerö till samhällsbyggnadsavdelningens begränsade ekonomi.

– Vi bygger inte övergångsställen så jätteofta. Vi har olika mycket pengar varje år, en viss pott, så vi måste ju prioritera hela tiden.

Är det dyrt att bygga övergångsställen?

– Det går inte att säga någon schablonkostnad, ska man bara ha linjer och vägmärken blir det billigare, ska man höja upp blir det dyrare.

Oklar tidplan för permanenta lösningar

Exakt när rätt fart kan vara verklighet i Vimmerby är svårt att svara på enligt Maria Åkerö. Hon menar att man får ta ett steg i sänder. Just nu tittar man på trafiksäkerheten för barn och unga på väg till och från Vimarskolan. Men trots att många av skolans elever korsar Drottninggatan där de boende klagat över att hastighetsbegränsningen ofta överskrids, ingår inte det området i översynen.

Boende har påtalat problemet i över ett år, när kommer detta åtgärdas?

– Jag har inte hunnit sätta mig in i det. Det är svårt att svara på.

Annons:

Henrik Nestor

henrik@henriknestor.com

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt