Jessica Wärnström minns hur hon fick hjälpa till i butiken redan i tidig ålder, hon var med och sålde en del redan när butiken etablerades.
Det sådde ett frö – och ett intresse – som utvecklats till ett starkt engagemang för företaget.
– Jag älskar mötet med kunderna, jag är mycket hellre ute i butiken, där jag kan se vad kunden vill ha, än att sitta inne på kontoret, säger hon.
– Som jag säger, Jessica ska vara ute i butiken, det är det hon brinner mest för, tillägger Catarina.
En del under Sandströms skor
Butiken grundades 1983 av Catarina Wärnström och Lars Sandström på Bondebygatan i Vimmerby med "Trade".
– Där fanns det både kläder och livsmedel, och en skoavdelning som vi hade tillsammans med Sandströms skor i Kisa, berättar Catarina Wärnström om starten på en nu 40-årig epok.
Några år senare, 1987 flyttade man ner till den nuvarande lokalen, en trappa ner under Sandströms, samtidigt som namnet Downstairs Footwear etablerades.
– Jag köpte ut Lars Sandström 1990, sedan drev jag butiken ensam fram till Jessica gick in som delägare 2005 och sju år senare tog vi även över klädavdelningen med märken som Vero Moda, Only, JDY från Sandströms, säger Catarina Wärnström, som egentligen är pensionär, men jobbar i butiken när det behövs.
Idag är det totalt fem anställda.
Vad säger ni om att företaget har förmånen att fylla 40 år?
– Det är häftigt att vi klarat oss igenom så mycket, speciellt på sista tiden, säger Jessica.
Downstairs firar 40-årsjubileum i en annars tuff tid med lågkonjunktur och vikande försäljningssiffror, färska siffror från branschen visar att skoförsäljningen minskat 13 procent hittills i år.
– Förra månaden, med den värmen som var i september, var inte fördelaktig, utan nu hoppas vi på lite kyla och att folk blir lite frusna om fötterna så det blir ett behov.
Är Vimmerbyborna köptrogna?
– Ja, det måste vi säga och i synnerhet under pandemin var de väldigt stöttande. Hade man inte trott det innan, så fick vi det bekräftat under pandemin att de var måna om att butiken skulle vara kvar.
– Visst näthandeln finns som en konkurrens, men det vi kan konkurrera med är servicen på plats, många vill ha hjälp och råd, säger Jessica Wärnström.
Hur tänker ni er framtiden?
– Vi har en hemsida idag, som fungerar som ett skyltfönster. Många sitter hemma och förbereder sig, framför allt under pandemin, så de kunde göra snabba köp. Den är dock inte utvecklad till en webbsida än, men tanken finns där. Det är egentligen klart att köra igång, men det ligger en bit framåt i tiden.