Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

VECKANS FRÅGA

Vad tycker du om regionens köp av halva Kalmar flygplats för 80 miljoner?

Svarsalternativ:

Ja
Nej
RöstaSe resultat

Marcus Andersson är vd för Vimmerbybolaget Ambia som köpt upp Teknikmagasinet. Foto: Pressbild

Oklart om stora köpet påverkar Vimmerby: "En tanke som bör tänkas"

Ambia Trading Group, grundat i Vimmerby, har köpt Teknikmagasinet för 41 miljoner kronor. Men hur köpet påverkar Vimmerby är oklart.
– Vår koppling till Vimmerby är viktig för oss, säger vd:n Marcus Andersson.

Annons:

Börsnoterade Ambia Trading Group AB, med huvudkontor i Vimmerby, är troligtvis det största bolaget baserat i Vimmerby som är minst känt för allmänheten. 

Den senaste tiden har bolaget fått stor uppmärksamhet i och med sitt intresse för kursade Teknikmagasinet. I går blev det klart att Ambia köper upp prylkedjan för 41 miljoner kronor. Vimmerbybolaget köper upp Teknikmagasinets lokaler, lager, inventarier samt aktierna i ett helägt norskt dotterbolag med 35 butiker. 

– Vi tycker att det passar bra ihop med våra andra bolag. Vi har verksamhet inom partihandel, distribution och så vidare med produkter som säljs hos Teknikmagasinet, men vi når inte konsument eller slutkund med de kanaler vi har. Vi säljer vidare till återförsäljare, men här ser vi ett möjligt produktsamarbete mellan koncernbolagen, säger vd:n Marcus Andersson till Dagens Vimmerby. 

Han säger också att Ambia ser Teknikmagasinet som en intressant kedja i sig. 

– Vi ser att det fortfarande är möjligt att driva det som en lönsam verksamhet om man kan rätta till de här problemen som de har försökt med under rekonstruktionen. Det har funnits ett antal butiker som inte har varit lönsamma och som de inte har kunnat stänga ned och bli av med hyreskontrakten för i de rekonstruktioner man har gjort. Nu tar vi över de butiker som är lönsamma och har varit det. 

Hur många handlar det om?

– Det kommer att bli en nedbantad version. Det finns 35 norska butiker och de finns i ett eget bolag som inte är i konkurs. Den norska rörelsen går bra som det är. I Sverige handlar det om cirka 50 butiker som vi vill behålla om vi får de hyresavtal vi vill. 

Vad talar för att ni ska få Teknikmagasinet att fungera?

– Den stora skillnaden och fördelen är att vi kan välja ut de delar av verksamheten som redan är lönsam och fungerar. Tidigare ägare har varit tvungen att driva verksamhet som inte är lönsam. Det har blivit svårare och svårare att få en helhet som är lönsam. Skillnaden är att vi kan gå vägen via konkursen och plocka ut russinen. 

"Stora förvärv för oss"

Teknikmagasinet har haft 520 anställda. Exakt hur många jobb som blir kvar är något oklart än. 

– Det beror på hyresavtalen och vilka butiker som blir kvar. Men det är en ganska tydlig korrelation mellan antalet butiker och antalet anställda. Minskar vi med 35 butiker så går det nog att räkna ut vad det innebär. 

Den finska verksamheten, som försattes i en separat konkurs, ingår inte i Ambias förvärv. 

– Där var det 16 butiker, men vi har inte tagit över den finska verksamheten. Vi har koncentrerat oss på Sverige och Norge. 

Affären är den största hittills för Ambia sett till antalet anställda som berörs, men inte sett till omsättning. 

– Förvärv är en del av vår strategi, även om vi ibland hamnar i situationer där vi inte hinner eller har möjlighet. Men det är en viktig kärndel av vår strategi. Jag tror att det här förvärvet är så stort att det kan dröja ett tag innan vi gör nästa. Vi köpte nyligen Digital Inn och det var också ett stort förvärv. Just Ambia är ganska små och organisationen i Ambia är inte särskilt stor i dag. Därför är det två stora förvärv för oss.

"En tanke man ska tänka"

Teknikmagasinet har sitt huvudkontor i Sundbyberg och Marcus Andersson ser stora möjligheter för Ambia att behålla det. 

– Det är bra lämpat för att också hjälpa andra bolag i vår grupp med vissa tjänster och bygga centrala funktioner för alla våra bolag på ett och samma ställe. I dag har vi ekonomifunktioner och annat utspritt i Göteborg, Stockholm och Vimmerby. Här kan vi samla ihop oss i en effektiv lokal med alla våra grundfunktioner. 

Innebär det att ni flyttar huvudkontoret från Vimmerby?

– Det har vi inte pratat om. Vi har väldigt lite verksamhet i Vimmerby, men det är en tanke som man nog ska tänka i alla fall. Det är förmodligen enklare att vara baserade i Sundbyberg för framtida rekryteringsbehov och så vidare än vad det är i Vimmerby. Vi hoppas kunna bygga en ny och bättre konstruktion i Sundbyberg, så vi blir bättre på att hantera förvärvsobjekt i framtiden. Men vi har inte diskuterat det alls, men som jag ser det kan vi bygga upp centrala stödfunktioner där. Vi har huvudkontoret för Digital Inn på Sveavägen i Stockholm och det vore praktiskt att få det till Sundbyberg. 

Fem anställda i Vimmerby

Ambia har totalt 170 anställda innan förvärvet av Teknikmagasinet. Fem av dem är anställda i Vimmerby. 

– Det här förvärvet innebär en stor ökning för oss. 

Är det viktigt för er att ha kvar en koppling till Vimmerby?

– Absolut, det är det. Vi vill gärna utveckla verksamheten i Vimmerby också, men det är svårt gällande handel. Vi har en logistikhub i Jönköping sedan 2015, så vi har mycket av vårt lager och vår logistikverksamhet där, som tidigare fanns i Vimmerby. Vi når hela Sverige från Jönköping och det gör man inte riktigt i Vimmerby. 

Innebär det här att det blir en butik för Teknikmagasinet i Vimmerby?

– Inte spontant i alla fall. Just nu handlar det om att ta över de butiker vi vill ha och driva de butikerna med lönsamhet. Om ett år kanske det kommer en fas där vi tittar på nya lägen och då finns det etableringsnycklar som Teknikmagasinet använder i dag. Jag är inte inläst på dem. Men vi kommer inte gå förbi det bara för att vi har en anknytning till Vimmerby. Det måste vara en lönsam etablering och Vimmerby är ingen typort för Teknikmagasinet. De traditionella centrumbutikerna har avvecklats och det finns inte så många kvar. Nu ser vi att tågstationer och trafikplatser med många människor i rörelse är en bra strategi. 

Tror du att det är känt i Vimmerby hur stora ni är?

– Det tror jag inte. Vi har kanske inte gjort något större väsen av oss. Det var nog mer uppmärksammat innan vi gick ur Introprisbolaget, som vi var inblandade i. 

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion