Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

VECKANS FRÅGA

Är du orolig över Corona-viruset?

Svarsalternativ:

Ja
Nej
RöstaSe resultat

Annons:

Kim Wickström, Marcus Alsér (Mindbite), Jimmi Wickström och Stefan Stridell hoppas att webshopen ska ge ett lyft. Foto: Jakob Karlsson

Boston satsar på lokal nätbutik – ”En förlängning av vår butik”

I många år har Boston Clothing haft tankar på att starta en webbutik. Nu är man framme vid målet – och förhoppningen är att webshopen ska stärka den fysiska butiken.
– Det är ett skyltfönster som vi måste ha, säger grundaren Kim Wickström.

Annons:

Detaljhandeln går en allt tuffare match mot e-handeln och klädbranschen är förstås en av de sektorer som utmanas allra hårdast av jättarna på nätet.

Boston har i flera år haft planer på att bygga ut verksamheten med en webshop och i fredags var det dags för lansering.

– Syns man inte online blir man osynlig i stan med. Vi har inte varit redo teknikmässigt, men nu har vi ett system som även jag begriper. Nu känns det rätt enkelt och smidigt, nästan lika enkelt som att sköta butiken. Jag ser en webshop som ett måste i dag. Vi vill nå den lokala befolkningen och utflyttade Vimmerbybor., säger han. 

 "Förlorat vår egen kundgrupp"

Boston på nätet kommer vara samma butik som Boston vid torget.

– Vi kommer ha samma utbud och kommer ha butiken som lager för nätbutiken. Framöver finns det säkert fler varor på nätet och de kommer synas på ett annat sätt. I butiken lyfter man fram vissa produkter. 

Wickström anser att Boston tappat på den lokala marknaden.

– Folk från Vimmerby handlar mindre i stan nu än förr, vi har fler kunder från Hultsfred och Västervik än vi har från Vimmerby. Det känns som att vi förlorat vår egen kundgrupp och det här är ett sätt att vinna tillbaka dem.

Stefan Stridell är nyanställd i butiken.

– Jag tycker att Boston alltid varit duktiga på sociala medier, men man har aldrig haft någonstans att länka sina inlägg. Det kan vi göra nu och visa hela vårt utbud. När man scrollar på telefonen hemma får man upp väldigt få lokala företag, säger han. 

 "Ett bra exempel"

Målet är inte att bli en jätte på nätet.

– Alla butiker behöver förnya sig istället för att invänta en ganska säker död. Jag ser det här som ett måste för att driva butiken, men sedan vill vi vara lokala på nätet. Det är den marknaden vi vill åt och vi vill själva kunna hjälpa till i närområdet. Målet är att driva butik och ha webshoppen som skyltfönster. Jag tror på den här lösningen och på Vimmerby, säger Kim Wickström.

Vimmerbyföretaget Mindbite, med Marcus Alsér i spetsen, har utvecklat tekniken.

– Vi har gjort liknande lösningar, men inte så lokalt och inte med så uttänkt strategi. I stället för att falla offer för omvärlden så anpassar man sig, det gillar jag. Det här är ett bra exempel på hur man ska jobba rätt och det är ingen större investering för butiken. Det blir en förlägning av butiken och man ökar öppettiden med 16 timmar per dygn, säger han.

Jakob Karlsson

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Taggar i artikel

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion