Annons:

Kommuntoppen kräver att riksdagsledamöterna trycker på:

Helen Nilsson (S) vill att riksdagsledamöterna från norra länet trycker på i frågan om tågbanorna. Foto: Simon Henriksson/Mostphotos

Kommuntoppen kräver att riksdagsledamöterna trycker på: "Ond cirkel"

Västerviks kommunpolitiker har varit argast. Men även Vimmerbys ryter ifrån mot Trafikverket.
– Det här är ingenting som gynnar oss över huvud taget, säger kommunalrådet Helen Nilsson (S).

Annons:

Kommer Stångådals- och Tjustbanan att dö nu? Det går inte att tolka politikerna i länet på något annat sätt än att det är nära. Ingen av banorna ska gå hela vägen fram till den nya centralstationen i Linköping enligt förslaget från Trafikverket som kom för ett par veckor sedan.

Istället har myndigheten föreslagit att bygga en ny station i Tannefors söder om Linköping, vilket i sådana fall ska bli ändstation för både Stångådals- och Tjustbanan.

Den samlade Västervikspolitiken är nog mest kritisk och till vår systertidning Dagens Västervik sa Harald Hjalmarsson (M) så här:

– Man intelligensbefriar oss. Jag är förvånad över hur man uttalar sig.

Oppositionsrådet Dan Nilsson sparade inte heller på krutet.

– Det här vore en katastrof. Jag oroar mig för hur Trafikverket agerar och arbetar. När det här presenterades för oss så skedde det ogenerat och kallt. Tillvägagångssättet från Trafikverket pekar på att man blivit en koloss. Man har blivit en omvänd Barpapappa som är jättestor där uppe och har väldigt lite kontakt med verkligheten. Vad fan håller de på med? Troligtvis kommer även Trafikverket inse att det här inte går att genomföra, sa han.

"Gjort klart för Trafikverket vad vi tycker"

Lika hårda är inte tongångarna från kommunstyrelsen i Vimmerby. 

– Både jag och Niklas (Gustafsson) var med på mötet. Vi är också irriterade. Jag tror att vi alla kommuner i länet har gjort klart för Trafikverket vad vi tycker. Det här som man har inte tagit fram om stationskopplingen i Linköping gynnar inte oss över huvud taget, säger Helen Nilsson (S).

Hon säger att det inte är riktigt klokt det som håller på att hända.

– Ostlänken är en prioriterad order till Trafikverket. Samtidigt har man ett uppdrag som handlar om båda våra banor i länet. Nu ser man ut att göra dem vid olika tidpunkter fast de går in i varandra. Vi får alltid till oss från Trafikverket att vi måste göra vissa saker samtidigt för sammanhanget och tänka både kort- och långsiktigt.

"Vill inte ha ett bussbyte"

Oppositionsrådet Niklas Gustafsson (M) säger att man naturligtvis vill ha direktkontakt med den nya centralstationen.

– Vi vill inte ha ett bussbyte i Tannefors till den nya stationen. Trafikverkets ena förslag är att vi ska åka till Norrköping genom den gamla stambanan och därefter byta tåg till Stockholm. Ska man till Göteborg ska man först åka till Norrköping och sedan tillbaka. Det går inte, säger han.

Vimmerbypolitiken hoppas nu att länets riksdagsledamöter kan trycka på i frågan.

– Vi kommer bjuda in dem i nästa omgång, i alla fall politikerna från norra länet. Det handlar om Gudrun Brunegård (KD), Tomas Kronståhl (S) och Marie Nicholson (M). Vi kommer bjuda in dem till kommunstyrelsen för att få dem att trycka på.

Kontakt med Kinda

Man har även kontakt med Kinda kommun i frågan.

– De tar kontakt med oss för draghjälp. Det här handlar ju om pendling åt båda håll. Det blir en ond cirkel av alltihop och det är klart att vi inte blir något riksintresse om vi inte kan använda våra banor fullt ut. 

Lennart Andersson, trafikdirektör på Trafikverket Region Syd, har tidigare sagt så här om kritiken till P4 Kalmar.

– Jag tycker att vi hittat en lösning som möjliggör för fortsatt anslutning till den södra stambanan. Jag tror att det går att vitalisera ett bra resandeutbyte i stationen norra Tannefors för att ta sig vidare till andra hållpunkter i staden. Många vill till universitet eller sjukhuset.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt