Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Annons:

Annons:

VECKANS FRÅGA

Skulle du sakna TV4 om det försvann från ditt tv-utbud?

Svarsalternativ:

Ja
Nej
RöstaSe resultat

Annons:

Christer Jonsson, Ingela Nilsson Nachtweij och Anders Åkesson är kritiska till dagens förslag. Foto: Jakob Karlsson

INGA PENGAR TILL LÄNETS JÄRNVÄGAR

I dag kom ett nytt ödesbesked för Stångådalsbanan och Tjustbanan. Inget av järnvägsstråken tilldelas medel i Trafikverkets förslag till nationell plan för åren 2018-2029.
– Det här är inget annat än en katastrof för Kalmar län, säger Anders Åkesson (C), riksdagsledamot.

Annons:

Satsningar på landets infrastruktur på totalt 712,5 miljarder presenterades i dag av Trafikverket.

– Utgångspunkten har varit att bidra till ett modernt, effektivt och hållbart transportsystem, säger Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon. 

Pengarna går till underhåll av järnvägar, nya järnvägar, ökad trafiksäkerhet, vägnätet och mycket mer. Av de många miljarderna hamnar 556 miljoner i Kalmar län. Det är 1,7 procent av den totala investeringspotten. Än värre är att 0 kronor föreslås gå till de hårt eftersatta järnvägarna i länet: Tjustbanan och Stångådalsbanan.

”En katastrof”

Centerpartiet går till hård attack mot Socialdemokraterna efter beskedet. Så här skriver man i ett pressmeddelande: ”Med ett S-lett län, en S-ledd region och en S-ledd regering kan man inte tolka det på annat sätt än att de socialdemokratiska företrädarna för Kalmar län inte har engagerat sig tillräckligt i frågan”

– Det här är inget annat än en katastrof för Kalmar län. Nu måste påverkansarbetet växlas upp ordentligt och det är uppenbart att det nuvarande ledarskapet för vårt län inte förmår att företräda länsborna gentemot regeringen. Det enda positiva är att Trafikverket nu vill bygga bort flaskhalsarna i Bergkvara och Gladhammar, något som vi har kämpat för mycket länge från Centerpartiets sida, säger Anders Åkesson.

Vad kommer det här innebära för Kalmar län?

– Att vi får fortsätta kämpa med dåliga tåg som ställs in. Det är olycksbådande och en koncentration till storstäderna. Det flyttas även pengar från underhållet av riksväg 34, 40 och 35. Det är allt annat än glädjande och vi riskerar sämre vägar och att godsflödet ut från vårt län kommer att prioriteras ned rejält, säger Anders Åkesson.

”Inte klarat av sitt jobb”

Stångådalsbanan och Tjustbanan är nedläggningshotade och intresset från Trafikverket för de två stråken har varit mycket bristfälligt.

– Ansvaret vilar tungt på S-ledningarna i Regionförbundet och landstinget. De måste våga sätta tryck på regeringen, annars riskerar länet att bli utan infrastruktursatsningar i många år framöver, säger Christer Jonsson (C), oppositionslandstingsråd.

– Det här misslyckandet kommer att hämma regionens utveckling och tillväxt, både på kort och på lång sikt, säger Leif Larsson (C), regionstyrelseledamot.

– Att Stångådalsbanan och Tjustbanan än en gång ignoreras bevisar bara att S-företrädarna inte klarat av sitt jobb, säger Ingela Nilsson Nachtweij (C), oppositionsråd i Vimmerby kommun.

Dagens Vimmerby har sökt det socialdemokratiska kommunalrådet i Vimmerby Helen Nilsson, men tyvärr utan framgång. 

Jakob Karlsson

Simon Henriksson

Annons:

Jakob Karlsson

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion