MUF anklagas för att ha lockat barn med vitt snus och energidryck i Gamleby. Bilden är ett montage. Foto: Mostphotos/Skärmdump MUF Västervik
I slutet av förra veckan var det grönt veckoslut i Gamleby. En tjej i nedre tonåren var då på plats med sin skola och besökte MUF:s tält. Senare berättade hon för sin mamma att hon blivit erbjuden vitt snus och energidryck om hon blev medlem.
Mamman trodde först inte på vad flickan berättade för henne.
– Jag tänkte att hon måste ha missförstått och hade svårt att tro att det var sant. Men när jag gick in på deras sociala medier, så såg jag bilder från tältet och bordet var mycket riktigt fyllt med både snus och energidryck. Jag blev helt mållös. Målgruppen i det här fallet är barn och klasserna åker dit via skolan. Jag tycker inte det är okej att min dotter blir erbjuden det här. Jag är faktiskt helt mållös, det är overkligt, säger mamman, som inte vill träda fram med namn.
Olle Olson, som är ordförande för MUF i Kalmar län och som var på plats i tältet under stora delar av dagen, förnekar att man erbjöd minderåriga vitt snus och energidryck.
– Vitt snus erbjöd vi inte någon. Det var tomma snusdosor som vi hade och det är ett nationellt kampanjmaterial vi har. Vi vill rädda snuset från EU:s överbyråkrati och därför har MUF nationellt valt att fixa de här dosorna genom Swedish Match. Vi är ett ungdomsförbund för personer i åldrarna 13-30 år och jag är själv 29 år. Vi behöver kampanjmaterial för hela spannet. För de som är yngre har vi wunderbums och stickers, men för äldre har vi energidryck och snusdosor. Vi vill också locka dem som är mellan 18 och 30 år till oss.
"Tydliga riktlinjer"
Enligt Olle Olson var MUF tydliga med att de tomma snusdosorna inte gavs ut till någon under 18 år.
– Även om det kan handla om att stoppa tuggummi i dem, så tycker vi inte det är lämpligt till någon som är under 18 och den linjen har vi hållit. Det är samma sak med energidryck. Vi delade ut två energidryck på hela dagen och det var till två fullt vuxna personer. Vi håller oss till åldersgränserna som finns självklart.
Här är det ju en mamma som säger att hennes tonårsdotter erbjöds det här?
– Jag var i tältet hela tiden utom när jag käkade lunch och att någon av partisterna skulle ha erbjudit en sådan person energidryck eller vitt snus, det finns inte. Vi var bestämda kring att det här är material för de som är äldre. Vi har tydliga riktlinjer för det.
Varför skulle man hitta på att man erbjudits det?
– Jag vill inte spekulera i varför, men jag kan bara bekräfta att det inte stämmer. Vi har inte delat ut eller ens erbjudit tomma snusdosor eller energidryck till minderåriga. Det är inget som lämpar sig för någon som är minderårig.
"Då har de verkligen lyckats"
Mamman tycker att det hela är högst olämpligt, även om det hade tagit stopp om MUF insåg att hennes dotter inte var 18 år.
– Det gör det inte moraliskt försvarbart att ha det här kampanjmaterialet när man vänder sig till barn. Det finns bra och dåliga sammanhang att synas i och man bör fundera i vilka sammanhang man marknadsför sitt märke. Moderaterna påstår att de vill att sjukvården satsar på förebyggande arbete och främjar hälsa, samtidigt går de till val med det rakt motsatta när de marknadsför sig med energidryck och snusdosor. Det påminner om 50-talet när man trodde att öl var ett bättre alternativ till brännvin, men så var det ju inte när även de som inte drack sprit började dricka öl.
MUF förnekar helt att det här skulle ha förekommit?
– Jag kan bara säga hur min dotter uppfattade det här och hon är en person som vill följa regler. Jag trodde ju knappt på henne först, förrän jag såg de här bilderna.
Mamman är väldigt kritisk till det vita snuset, som slagit stort bland både unga flickor och pojkar de senaste åren, och hur MUF valde att profilera sig bland barnen.
– Det här marknadsförs direkt mot unga tjejer och de negativa effekterna av vitt snus med högt nikoininnehåll kommer vi tyvärr inte se förrän våra barn blir äldre. Men eftersom reklamen riktas till unga barn och ungdomar, genom pastellfärgade dosor med fruktiga smaker, kan dock följderna komma betydligt tidigare än väntat. Om Moderaternas mål var att profilera sig med energidryck och snusdosor på en barn- och ungdomsmässa där det klappas kaniner och kultingar, så har de verkligen lyckats. Saken är den att det här inte är moraliskt okej tycker jag, även om man säger sig kontrollera att folk är 18 år. Som tonårsförälder är utmaningen stor nog att inte få barnen att snusa utan att de åker på grönt veckoslut.
Väl unga personer
Olle Olson tycker inte att kampanjmaterialet, utifrån att man även vänder sig till unga vuxna, var olämpligt på grönt veckoslut. Men medger att målgruppen kanske inte var optimal.
– På det här eventet var det, för oss, kanske lite väl unga personer. Vi kanske var där fel tid, men det var många mindre barn, men vi var tydliga mot alla som kom fram att det här inte var något vi erbjöd dem.
Hur gör ni för att säkerställa det?
– Vi tar inga risker. Det här materialet är till våra medlemmar och via medlemskapet bekräftar man sin ålder. Det kom fram flera som sa sig vara en viss ålder, men vi tar inga risker eller chansar på något sätt, säger Olle Olson.