Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Carl Dahlin (M) hyllar hälsocentralen i Vimmerby. Foto: Simon Henriksson

Dahlin hyllar hälsocentralen i Vimmerby: "Ger en möjlighet att utvecklas"

Vimmerby hälsocentral är ett gott exempel för Region Kalmar län. Det menar oppositionsrådet Carl Dahlin (M) som varit runt och hospiterat i länet.
– Jag ville veta hur man gör här, säger han.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Moderaten Carl Dahlin är oppositionsråd med ansvar för personalfrågor i regionen. Nyligen har han varit runt på länets hälsocentraler och sjukhus och hospiterat. 

Han ger en mycket positiv bild av hälsocentralen i Vimmerby efter sitt besök.

– Vimmerby är en av de bästa i länet och jag ville veta hur man gör. Jag har träffat undersköterskor, varit med dem under ett arbetspass, träffat chefer och varit i fikarummen. I regionen är det tufft med hyrbemanningen. I Gamleby har man 200 veckors hyrbehov – i Vimmerby bara fyra förra året. Det är en enorm skillnad i samma region, säger Carl Dahlin och fortsätter berömma hälsocentralen i Vimmerby:

– Jag är väldigt positivt överraskad av hur man arbetat här. Jag var med på morgonfikat och märkte hur hjärtlig stämning det är här. Det visar att arbetsmiljön är en jätteviktig fråga utöver lönerna. Är det en bra arbetsmiljö väljer man att ställa upp även om det krisar och är jobbigt. Man är stolta över det man har. Sedan är det lättare här där det är en stor hälsocentral – man har 15 000 listade – och således många fasta besatta tjänster. Det leder till att man kan ta in AT-läkare och ST-tjänstgöring. 

"Situation som är ohållbar"

Carl Dahlin liksom resten av oppositionen är mycket oroad över situationen inom regionen.

– På klinik efter klinik, framför allt på sjukhusen, börjar man flagga för en situation som är ohållbar. Det handlar om arbetstider, arbetsmiljön och lönerna. Arbetsmiljön är väldigt pressad, man har inte den bemanning som behövs. Vi inom oppositionen har frågat majoriteten ett antal gånger varför man inte vill göra en genomlysning av grundbemanningen. Vi är där vi är i dag för att man inte vet hur mycket personal man behöver. Vi har en ansträngd budget till stor del på grund av att hyrbemanningskostnaden har skenat det senaste året. I andra regioner har man lyckats minska behovet av hyrpersonal, men man vill inte titta på deras åtgärdspaket. Här kan man allting tror man.

Att det som i Vimmerby finns många olika expertiser lockar medarbetare, tror Dahlin.

– Det gör det intressant att söka sig hit och ger också möjlighet att utvecklas. Det kan jämföras med Oskarshamn där man monterar ned det ena efter det andra och då blir det svårare att rekrytera någon, men i Vimmerby med större specialistmottagningar är det lättare.

"Bred palett av insatser"

Att ågärda problemen är ingen "quick fix", medger Carl Dahlin.

– Men vi har föreslagit en bred palett av insatser. Vi behöver titta på var de stora bristerna finns och sedan höja lönerna specifikt för dessa områden. Arbetsmiljön och arbetstiderna är också viktigt att titta på. Får man möjlighet till återhämtning ter det sig naturligt att man presterar bättre också. Lönerna överlag är en viktig del. I dagsläget är lönespridningen så liten att det inte lönar sig för en undersköterska att utbilda sig till sjuksköterska. När allt är betalat kanske det återstår en tusenlapp i skillnad. Mitt i livet är det kanske inte aktuellt att gå ner i tid för att gå en sådan utbildning. Vi måste hitta fler vägar till att bli mer attraktiva. Mer delaktighet är också a och o. 

Ett stort problem är också att många har tagits för givet, säger han.

– Förr hade landstinget ett monopol, så att man kunde välja och braka. Nu är kommunerna en jättestor konkurrent om personalen och även bemanningsbolagen. Är man inte fast någonstans, så kan man tjäna minst det dubbla där.

Vad gör ni för att förändra det här?

– Vi kan inte göra annat än att peka på de förslag vi har lagt, men majoriteten menar att de kan bättre. Ändå blir inte situationen bättre. Nu har ändå en hand sträckts ut och från Vimmerby tar jag med mig hur man skapar en arbetsplats där folk trivs. Här fungerar det uppenbarligen och man har full bemanning med läkare. Det måste finnas en plan framåt för de regioner som inte lyckats. Tidigare har det mest handlat om hyrläkare, men nu är det mycket sjuksköterskor också. Kommer det bli undersköterskor också? Det vet vi inte, men det är ett gediget arbete framåt och vi hoppas att de vill titta på våra förslag nu.

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

4 kommentarer

Anders 2019-04-30 12:20:30

Det är ju mer ett slakthus än vårdcentral! Åka till Västervik direkt är det som gäller i denna kommun.

April skämt?? 2019-04-30 21:23:52

Hallå hallå. Fråga patienterna hur bra Vimmerby Hälsocentral är!! Det är hårt arbetande sköterskor och undersköterskor som håller upp och ihop denna verksamhet.Läkarna kan inte tillräcklig svenska och mycket missförstånd uppstår. Många är vi som sökt oss till Oskarshamn och fått så bra omvårdnad, då vi upplever att vården i Vimmerby inte är ok. Min mors cancer missades, min början till magsår ordinerade med värktabletter. Kallar ni det bra vård?? Bottenskrap av sk vård!! Ta reda på fakta!

simone inzaghi fan 2019-05-01 20:31:52

Fan vilket skitsnack. Kommer ihåg när man var riktigt dålig. Får för det första vänta 45 min innan man träffar en läkare. Inte så jätteroligt när man håller på att dö. Sen efter 45 min leder en sjuksköterska in en i ett rum. Där får man vänta ytterligare i 30 min tills man träffar en läkare.

Denna läkare kan knappt svenska. Säkert bra läkare men kan vara en fördel om han fattar vad man säger. Var i Västervik under denna period dom var hur bra och trevliga som helst och behövde inte vänta nånting.

Sen när man behövde ett sjukintyg var man tvungen att vänta ytterligare där nere och rabbla upp samma skit. Hatar dom här nere.

Daniel 2019-05-04 13:02:13

Ett av det renaste smörjan jag har läst. Vårdcentralen tillhör kanske inte de sämsta men det är definitivt inte ett föredöme. Läkarna pratar knappt svenska och är superdåliga att förklara så man får vända sig till närmaste undersköterska för tolkning. Man får alltid vänta mellan 20-45min vid innan man kommer in på tidsbokad tid. Och påtal om tidsbokning så Måste man ringa in och det accepteras inte att man kommer in vid reception och meddelar att man är i behov av vård och den servicen krånglar rätt ofta vilken gör att dem inte ringer upp på avtalad tid vilken leder vidare till att du inte får någon tid alls pga lång väntetid.

Nej du! Då sitter jag hällre 3h på Västervik sjukhus akutmotagning där jag inte behöver en tolk för att förstå svenskan som läkaren, där personalen svarar trevligt trots hög belastning. DEM är ett föredöme för vården och bör lyftas fram ännu mer än vad det gör idag!

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons: