Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Investeringar på Vidala i Södra Vi är en av de stora under 2020. Foto: Arkivbild

Här är samtliga investeringar 2020 – budget på 80 miljoner

Upprustning av Vimarskolan, ny förskola i Vimmerby och infart till Krönsmon. Det är några av de största investeringarna i år. 

Annons:

Här har vi gått igenom samtliga kommunala investeringar som finns med i budgeten för 2020. Totalt handlar det om investeringar för 80 miljoner kronor.

Här är de i ekonomisk ordning:

* Upprustning av H-huset Vimarskolan – 13 miljoner kronor

* Utbyggnad av förskola i Södra Vi – 7,7 miljoner kronor

* Exploatering infart till Krönsmon från riksvägen – 6,5 miljoner kronor

* Ny förskola i Vimmerby – 5 miljoner kronor

* Utbyggnad Vidala i Södra Vi – 5 miljoner kronor

* Ombyggnad Ishallen – 4,5 miljoner kronor

* Ombyggnad av brandstationen – 4,3 miljoner kronor

* Tankbil – 2,7 miljoner kronor

* AL-skolan upprustning utemiljö – 2,5 miljoner kronor

* Brännebro skola – 2,45 miljoner kronor

* Asfalteringsprogram – 2 miljoner kronor

* Utbyggnad Fritids Vimarskolan – 2 miljoner kronor

* Utbyggnad Fritids AL-skolan – 2 miljoner kronor

* Exploatering Nybble – 1,7 miljoner kronor

* Exploatering Krönsmon gatunätet – 1,7 miljoner kronor

* Särskilda arbeten – 1,5 miljoner kronor

* Verksamhetsanpassning lokaler – 1,5 miljoner kronor

* Kyla till kommunens fastigheter – 1,5 miljoner kronor

* Inventarier socialnämnden – 1,2 miljoner kronor

* Ceos – 1,2 miljoner kronor

* Stadshuset – 1 miljon kronor

* Energieffektiviseringsåtgärder – 1 miljon kronor

* Skolutredning Vimmerby tätort – 1 miljon kronor

* Ryttargården – 1 miljon kronor

* Inventarier och system kontaktcenter – 650 000 kronor

* Digitalisering av skolan – 600 000 kronor

* Bil med kyla till kostverksamheten – 600 000 kronor

* Inventering av avfallsdeponier – 600 000 kronor

* Storebro skola – 500 000 kronor

* Campus – 400 000 kronor

* Trafiksäkerhetsåtgärder – 400 000 kronor

* Tillgänglighetsanpassning – 400 000 kronor

* Ombyggnad P-platser stortorget – 350 000 kronor

* Kontaktcenter – 250 000 kronor

* Solpaneler kommunala fastigheter – 250 000 kronor

* Anslutningsavgift fiber – 250 000 kronor

* Vackra Vimmerby – 250 000 kronor

* Utbyte av belysningsstolpar – 200 000 kronor

* GC-väg Gullringen – 200 000 kronor

* Kulturskolan – 150 000 kronor

* Bokningsprogram via SKR – 100 000 kronor

För 2021 är investeringsplanen betydligt högre, nämligen hela 187 miljoner kronor. Där ligger det största, drygt 42 miljoner, på en ny förskola i Vimmerby och 24,3 miljoner på utbyggnaden av förskolan i Södra Vi. Behovet mellan 2023 och 2030 bedöms vara knappt 370 miljoner kronor.

Källa: Vimmerby kommuns budget och plan för 2020/2021-2023

Annons:

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

8 kommentarer

Johan Rosén 2020-01-15 06:31:05

När ekonomin är i olag måste foten sättas ned. Detta skulle helst göras med driftverksamhet. Men nu berörda investesteringar bör läggas i malpåse avseende:
Krönsmon infart 6,5 miljoner,
Krönsmon gatunät 1,7 miljoner,
P- plstser Stortorget 350000,
Ombyggnad brandstation 4,3 miljoner.
Härigenom skjuts ökade avskrivningskostnader, personalengagemang etc upp ett år. Investeringar som inte är akuta om drygt 12 miljoner inbesparas. En signal skapas till driftverksamheten - dra åt.

Svea 2020-01-15 08:28:24

Bilar och arbetskläder till Hemtjänsten??? Kommunen följer inte de regler som övriga arbetsgivare måste följa. Uruselt!!

Esko 2020-01-15 17:37:22

Ceos?
Hur mkt pengar ska den arenan kosta? Plus att den ser ut som skit.

Kalle 2020-01-15 19:49:45

Jag förstår att Liberalerna knappt kommer över riksdagsspärren när man läser Rosens inkompetenta inlägg, kryp tillbaka under stenen.

Förbannad räddningstjänst 2020-01-15 20:06:31

Herr Rosen har åsikter om vilka investeringar som borde stoppas utan att ha så mycket som ett embryo till kunskap om vad som är möjligt att stoppa.
Vad vet herr Rosen om ombyggnaden av brandstationen?
Ett tips är att ta reda på fakta innan man häver ur sig om vad som är möjligt eller inte.

Johan Rosén 2020-01-16 08:55:21

Flera ställer upp för egen eller omhuldad verksamhet. Själv skulle jag inte bry mig om kommunens ekonomi var ok. Ej heller agera om den ej var ok men det inte får allvarlig konsekvens för unga och äldre i Vimmerby. Jag har tidigare omtalat, skrivit att något hände efter gymnasieombyggnaden med ekonomistyrningen. Vi hade då höjt skatten men åren därefter kom vi ej upp till att uppnå stadigvarande budgetmål. Jag påvisade för L i valrörelsen 2018 att vi under 10 år endast uppnått överskottsmålet i 2 av 10 år. År 2014 hade kommunen egentligen ingen budget då den var fel från början. I sista stund medverkade L till att 2015 års budget justerades. En annan fråga är hur den kunde vara till ledning, när den gjordes om på någon vecka? Det är ju detta med överskottsmål som medför att en kommun kan investera. Fattas överskott då måste kommunen låna. Enkel matematik. I valrörelsen 2018 - debatt på Kulturskolan - förnekade C att överskottsmålet felat i 2 av 10 år. C målade istället upp en bild om framtiden.
Jag för egen del tror att den i och för sig trevliga vision som fanns, att den kraschade med sådant buller och bång under 2019 hade sin grund i förnekelsen/oviljan att ta tag i kommunens grundläggande ekonomiska problem.
Jag såsom liberal har påtalat dessa ekonomiska problem sedan 2014 och kommer fortsätta göra detta för jag är orolig på flera sätt om vad som kommer hända. Och jag tycker att nu måste vi hjälpa kommunfullmäktige, när den visar sådan oförmåga att ta nödvändiga ekonomiska beslut, att ta de riktiga beslutet. Fram med besparingsförslag.Det går inte bara att ropa vi vill ha mer! Skydda och omhulda bara inte. Ett gammalt travesti talar bra - fråga inte vad du kan få av kommunen utan fråga vad du kan göra för kommunen. Nej "Förbannad räddningstjänst". Givakt. I denna del. Skärpning anbefalles!

Förbannad räddningstjänst 2020-01-16 18:53:23

Nu har Rose’n inte ens en ståplatsbiljett till att få vara med i oppositionen varpå ordergivningen om Givakt bara kan betraktas som något av innehållet i en sopsäck.
Att Rose’n är något av en brandkårshatare är ingen nyhet, det framgick med all tydlighet innan valet.
Men att herr Rose’n tycker så illa om brandkåren att han tycker att räddningspersonalen ska utsätta sig för att arbeta i en cancerogen miljö bara för att han vill stoppa investeringen gällande nödvändig ombyggnad av brandstationen visste vi inte. Det är ju för väl att Herr Rose’n och dennes eventuella sympatisörer till antalet inte är större än att det ryms i en Fiat.

Johan Rosén 2020-01-17 07:19:41

Du har rätt jag är ensam. Men jag har en åsikt och jag framför den i det nya demokratiska forum som DV medfört. Jag hatar inte räddningstjänsten bara för att jag påtalar att även den verksamheten måste vara med och spara. Annan har sagt att jag är landsbygdens värsta fiende i Vimmerby. Jag finner stort värde i Vimmerbys landsbygd men även den och dess befolkning måste vara med och spara. Jag företräder ej längre något parti. Jag är liberal. L som jag ledde i 2018 års valrörelse, med sämsta valresultatet någonsin, har ändå visat i det valprogram som då visades att den grund för farhåga som då angavs framträder nu med all tydlighet. I ett besparingsavvägande finns det alltid svåra avvägningar. Om den cancerogena miljön i räddningstjänsten varit konkret och allvarlig hade verksamheten varit flyttad. Nu är den faran med miljö av mindre allvarlig art eftersom verksamheten fortsatt efter upptäckt. Då får investeringen enligt min mening anstå ett år. Vi har alla våra risker att bära. Mellan Gullvivan och
AL skolan har ungar gått med fåtalig personal! I valdebatten 2018 i Tuna angav jag för L att räddningstjänsten
måste spara. MP angav att jag skjöt mig i foten med sådan argumentation. Jag vidhåller vad jag då svarade att vi i kommunen är på väg till Poltava om vi inte gör något med ekonomin.