Krisen i stadshuset kostade kommunen 2,6 miljoner.
Foto: Jakob Karlsson
Beloppet redogörs i den slutgiltiga versionen av KPMG:s granskning av situationen i stadshuset hösten 2019. Prislappen för hela situationen bedöms alltså landa på 2,6 miljoner. I det ingår en beräkning för den tid som tjänstepersoner har lagt på att hantera situationen och kostnader för extrainsatta möten.
Situationen har inte lett till några direkta ekonomiska skador för kommunen i form av skadestånd eller liknanden.
Flera negativa effekter
Övriga effekter som KPMG konstaterar, vilka DV redogjorde för den 18 februari, handlar om att styrningen av verksamheterna varit ”bristande” under ”längre perioder”. Förändrings- och utvecklingsarbeten har förlorat tempo och det har blivit svårare att rekrytera.
En sak som förstås inte går att prissätta är skadan på kommunens förtroende.
”Flera av de intervjuade lyfter fram att allmänhetens förtroende för kommunen har skadats. Det handlar om bilden av den kommunala organisationen och ledningen av den. Det lyfts fram att därmed har även de anställdas tilltro till ledningen skadats”, skriver KPMG i den rapport som kommunrevisorerna nu ställt sig bakom.