Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Jacob Käll vill att både Ingela Nilsson Nachtweij och Erik Paulsson lämnar partiet. Foto: Arkivbild

KOMMUNALRÅDET: BÅDA BÖR LÄMNA PARTIET

Kommunalrådet Jacob Käll har fått nog av de interna stridigheterna inom Centerpartiet. Nu vill han att både Ingela Nilsson Nachtweij och Erik Paulsson lämnar organisationen.
– Både Ingela och Erik gör saker som inte främjar partiet och politiken, säger han.

Annons:

Turerna inom Centerpartiet har varit extrema under de senaste tio månaderna. I centrum för hela kontlikten har Erik Paulsson och Ingela Nilsson Nachtweij stått. Allt började i slutet av augusti då Erik Paulsson totalsågade Nilsson Nachtweijs ledarskap i en intervju med Dagens Vimmerby.

Det ledde till en stor kris i stadshuset och Nilsson Nachtweij avgick i mitten av oktober. Strax dessförinnan blev hon polisanmäld av Paulsson för att ha frågat efter hans källor i stadshuset.

Diskussionen har fortsatt i olika forum och i samband med fullmäktiges beslut om ansvarsfrihet blossade den upp igen. Enligt partiets ombudsman i länet ska Erik Paulsson ha dödshotat Ingela Nilsson Nactweij i ett telefonsamtal. Paulsson nekar till brott, men blev uppmanad att lämna partiet efter händelsen.

– Jag förde ett resonemang om Ingelas död och det är en jävla skillnad, sa Paulsson till DV. 

"Vill att båda lämnar"

Det nya kommunalrådet Jacob Käll är inte överdrivet road av den senaste utvecklingen i sitt parti.

– Det måste upphöra, det som sker och utspelen i media har vi sagt att det inte fungerar.

Tycker du Erik kan sitta kvar?

– Tycker och tycker... Både Ingela och Erik gör saker som inte främjar partiet och politiken. Då är det svårt att vara med i den organisationen. Jag vill att båda lämnar organisationen.

Du vill att båda lämnar partiet?

– Ja.

Hur ser du på de uttalanden som Paulsson gjort?

– Det är ju inte acceptabelt.

Har du någon förståelse för att han uttryckte sig som han gjorde?

– Nej.

Har du haft någon kontakt med Nilsson Nachtweij?

– Nej.

Vad tycker du att partiet ska göra om de väljer att stanna?

– Det vet jag inte.

 "Ett väldigt stort ansvar"

Käll anser att en stor del av skulden ligger hos individerna.

– Partiet har ett ansvar, men som individ i en organisation har man ett väldigt stort ansvar. Man ska främja den organisationen och vara lojal mot den. Det gäller oavsett om man är anställd, jobbar för en ideell förening eller ett parti. Man måste ha ett eget ansvar och kan man inte ta det så bör man inte vara kvar.

Gör turerna ditt jobb svårare?

– Ja, jag är ju företrädare för det parti som är i media på ett väldigt negativt sätt. Det skadar bilden av politiken och jag företräder politiken. Det är inte bra om medborgarna ser käbbel och strider i offentligheten och inte heller bra för kommunen.

Annons:

Jakob Karlsson

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Taggar i artikel

11 kommentarer

MA 2020-06-27 07:42:48

Det var ett otäckt försök att lägga över skulden på Ingela. Mordhot har inte förekommit förr, kan det bero på det nya ledarskapet efter att husse, gruppledaren och nuvarande kso börjat styra? Vad kan dom tre vise männen gjort annorlunda? Det är dom tre vise männen som ska avgå istället sen blir det lugn och ro i centerpartiet.

Gösta den andre 2020-06-27 10:21:06

MA: Är det redan utrett? Har det förekommit mordhot? Om du MA blir anklagad för något innebär det då att du verkligen gjort det? Vi behöver ingen polisutredning alltså? INNs allt mindre fanklubb jobbar hårt på DVs kommentarsfält men faktum är att INNs positiva inställning till konflikter för att nå både KSO och riksdagsplats i samma val, orsakat bråk, så att duktiga politiker lämnat partiet. Jakob Käll har rätt: i det läge som råder kanske det är bäst att båda lämnar eftersom Eriks diskussion med ombudsmannen inte heller visade på gott omdöme.

Självklart så vill du det. 2020-06-27 11:02:38

Sista delen i fulspelet är förstås att se till så att Ingela Nilsson Nachtweij inte blir ett hot vid nästa val.

Ej stolt kommunanställd 2020-06-27 13:14:30

Käll ! Du och ”Husse” är katastrof !
Ni har inte gjort annat än dumma och högst obildade uttalanden.
Besluten har varit både naiva och extremt partiska.
De tjänstemän som också finns inblandade i stora delar av denna röra verkar helt hållas immuna mot konsekvenser.
Allt är en enda skam

Lars Larsson 2020-06-27 15:09:09

För den observante är det uppenbart vad som ligger bakom rapporteringen av denna ekivoka konflikt. Redan i antikens Rom njöt människor av arrangerade skådespel. Vad behöver människorna mer än bröd och detta - den ens bröd... Tänk till, alla läsare!

Erik 2020-06-27 17:27:51

Erik Paulsson borde ha uteslutits för länge sedan. Han är roten till mycket trubbel

AA 2020-06-27 20:19:27

Kan bara instämma med tidigare kommentator..varför tvingas inte den som håller i kopplet ansvarig? Det framgår gång på gång att "vi har pratat om" odyl uttalanden. Vi kan ju inte vara Ingela då hon är samtalsämet🙄
Vilka är då "VI"???

Innan alla slaskhinkar är synade kommer ju inte detta att ta slut ändå?

Tror fler o fler börjar få upp ögonen att detta inte bara är en C fråga dessutom heller?

Sett en hel del tarvliga försök att lägga skulden på olika privatpersoner som verkar ha en ganska god inblick i mycket som nu sakta flyter upp till ytan...

Undrar om inte ett omval av sittande borde göras..inte vet jag hur det fungerar riktigt men det här är ju inte riktigt klokt! Nästan glad att vi är i corona kris för man får ju skäms när folk undrar vad som händer i vår kommun!

MA 2020-06-28 08:32:30

Gösta den andre. Just det inte utrett, så varför lägga över skulden på förra Kso?

Analytiker Hans 2020-06-29 22:07:01

Det var en enad kommunfullmäktige som röstade fram att den av Vimmerbyfolket med absolut flest röster självaste Ingela Nilsson Nachtweij skulle få representera fullmäktige som KSO.
Ingela Nilsson Nachtweij har under 10 års tid givit de förtroendevalda i fullmäktige och övriga i hennes eget parti en möjlighet att lära känna henne och visa vem och hur hon är. Och det var på dessa meriter hon valdes till KSO.

Jag anser det högst anmärkningsvärt att man i en handvändning ändrar uppfattning och står tysta och ser på när deras egen partikamrat slaktas offentligt. Att Käll har mage att uttrycka sig som han gör! Kan man påstå att Ingela gjort något annat än att främja partiet? Hon har för bövelen avgått som KSO för partiets skull.

"När det stormar kring någon politiker är det oftast någon som vill ha dennes säte" Nu var det den platsen Jacob Käll lade beslag på.
Och mina egna slutsatser är att när "Husse" kom hem för att ställa allt till rätta så var detta bara ett spel för galleriet.
Det synes som att Paulssons utspel i media som visselblåsare och rebell var en väl inrepeterade akt.
För om så inte vore, så hade "Husse" Leif Larsson utfört en ordentlig arbetsplatsutredning i Stadshuset. Något han inte verkställde.
Och därmed kommer nästa fråga.. Varför ingrep inte Käll och övriga i C tidigare mot den hårda ton som framförallt Erik fört i media och sociala forum? Varför först nu efter att det blivit offentligt att denne Erik även dödshotat sin partikamrat?
Denna tystnad talar väldigt starkt för att allt skett med deras goda samtycke, tills Paulsson halkade på tungan och sade "..VI... är flera som resonerat.."

Döma av kommentar ovan lagd av "Gösta den andre" så fanns det uppenbar avundsjuka för att Ingela N N av C blivit vald att representera som riksdagskandidat och i reserv. Och... vänta nu, var det inte Leif Larsson som inför riksdagsvalet 2014 stod som andranamn på C-riksdagsplats?

Kränkta förbisedda människor handlar ofta väldigt illa.
För att citera Erik Paulsson själv
"Egentligen handlar det om att, inte bara jag utan vi är några stycken, som innerligt inbillar oss att Ingela inte gett upp..."

Klarsynt Hans 2020-06-30 21:47:17

Ingela får därför min röst vid nästa val för att slutföra upprensningen i stadhuset.
Hoppas hon ställer upp igen!

Skattebetalare 2020-07-01 08:12:19

Ingela får definitivt även min röst om hon ställer upp!
Upprensning är ett måste.